fredag 10 oktober 2014

Varning för Nicolas Feuillatte

Jag brukar försöka hålla en positiv ton i den här bloggen, framför allt när det gäller champagne. Men häromdagen, hemma hos en god vän, fick jag välja mellan Taittinger Rosé och Nicolas Feuillatte Rosé. Jag har aldrig druckit någon bra champagne från Nicolas Feuillatte men rosén hade jag inte provat så jag valde den ändå. Vilket hemskt vin, vilken beska, vilka onaturliga smaker! Hade jag provat det blint hade jag aldrig trott att det var champagne i glaset. Om jag bortser från defekta viner kan det här faktiskt ha varit den sämsta champagne jag druckit.

6 kommentarer:

  1. Usch, det låter rätt vidrigt.

    SvaraRadera
  2. Nicolas Feuillatte - numera nummer 1 i försäljningsvolym i Frankrike!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det sant? Otroligt! De måste ha haft en fantastisk försäljningsutveckling de sista 10 åren.

      Är Mercier tvåa?

      Radera
    2. Intressant. Jag antar att de använder andra varumärken på den franska "snabbköpsmarknaden" - Nicolas Feulliatte är ju en rätt dyr champagne.

      Radera
  3. Dyr och dyr... Vi köpte den billigaste årgångsskumpan som fanns inne på ett franskt snabbköp en gång vilket var NF. Kommer ej ihåg årgången nu men den fick rejält med spö av en vanlig Castellane. Det var taskig frukt som man försökt dölja med socker, rätt vidrig faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter precis som Nicolas Feuillatte!

      Jag menade dyr i förhållande till kvaliteten... :-) Och så trodde jag inte att en 300 kr-skumpa skulle kunna bli nummer ett i Frankrike men den kanske är billigare där.

      Radera