söndag 11 januari 2015

Paul Déthune – en presentation

Jag har placerat Paul Déthune som nummer sex på min lista över Champagnes främsta odlare men det är en rangordning jag är mycket osäker på. Jag har faktiskt bara druckit Paul Déthune en gång men blev då väldigt imponerad och har ett par lådor Cuvée l'Ancienne i källaren.

Paul Déthune håller till i grand cru-byn Ambonnay, en by mest känd för sin Pinot Noir även om det även odlas Chardonnay här. Världens dyraste champagne, Krug Clos d'Ambonnay, är en blanc de noirs som görs på druvor enbart från Ambonnay. När första årgången av Clos d'Ambonnay (1995) släpptes på Systembolaget 2008 kostade den 22.100 kr! Även odlarkungen Jacques Selosse gör sedan några år tillbaka ett vingårdsbetecknat vin från Ambonnay: Le Bout du Clos.

Familjen Déthune har varit odlare i Ambonnay sedan 1600-talet men det var först på 1930-talet som Henri Déthune började producera viner under familjens namn. Henris son Paul tog sedan över och idag driver Henris sonson Pierre företaget vidare tillsammans med sin fru Sophie.

Paul Déthune har sju hektar odlingar i Ambonnay, varav 70 % Pinot Noir och 30 % Chardonnay. Paul Déthune har hela nio olika viner i sitt sortiment varav jag bara druckit toppvinet Cuvée l'Ancienne.

Till att börja med gör Paul Déthune tre årgångslösa vita viner med 70 % Pinot Noir och 30 % Chardonnay: Extra Brut, Brut och Demi-Sec. De har även en rosékusin som innehåller 80 % Pinot Noir.

Sedan gör Paul Déhune fem mer ambitiösa viner som alla lagras på ekfat: Blanc de Noirs, Blanc de Blancs, Millésimes, Cuvée Prestige Princesse des Thunes och Cuvée l'Ancienne. Cuvée l'Ancienne görs på 50/50 Pinot Noir och Chardonnay, lagras på 205-liters ekfat och får ligga på jästen i minst sex år före degorgering. Istället för en metallgrimma används ett snöre för att hålla korken på plats, en gammal metod som användes innan metallgrimman uppfanns år 1850. Cuvée l'Ancienne är årgångsbetecknad och endast 1000 flaskor produceras av det här vinet varje årgång. Det här är det enda av Paul Déthunes viner jag provat. Jag har tyvärr inga anteckningar men det gjorde i alla fall så starkt intryck på mig att jag placerade Paul Déthune på min topplista.

Slutligen gör Paul Déthune ett årgångslöst prestigevin som heter Cuvée Prestige Princesse des Thunes. Druvblandningen är samma som i l'Ancienne men i Prestige ingår 30 % reservviner från 30 årgångar lagrade på ekfat (ungefär som i en solera). 2500 flaskor produceras av det här vinet.

Paul Déthune finns inte på Systembolaget men finns ofta i Franska Vinlistans sortiment. Jag ser att både Blanc de Noirs (379 kr) och Cuvée Prestige (395 kr) finns att beställa just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar