I dagens SvD har Bo Hagström skrivit en utmärkt debattartikel med rubriken Systembolagets image är bara en bluff. För två år sedan kritiserade jag Systembolagets politiska marknadsföring och för fyra år sedan skrev jag att det var dags att skrota Systembolagets monopol.
Bo Hagström kritiserar Systembolaget ur en annan synvinkel: Att Systembolaget gynnar industriviner framför viner gjorda på ett hantverksmässigt sätt och med kärlek till sin jord. En mycket relevant kritik, tycker jag.
Precis i dagarna har det lagts förslag om att det statliga spelmonopolet äntligen ska skrotas. Jag hoppas att detaljhandelsmonopolet för alkohol blir nästa.
http://www.goteborgsvinhus.se/detta-med-att-kasta-sten/
SvaraRaderaJaså, Bo Hagström importerar kändisviner själv? Ja, då kan man verkligen prata om att kasta sten i glashus.
RaderaJag tycker ändå att Hagström har bra och viktiga poänger om Systembolaget och deras märkliga inköpsstrategi.