måndag 26 juni 2017

Grand Siècle i luften

Jag hade förmånen att få flyga första klass med Swiss på sträckan Zürich-Sao Paulo igår kväll. En stor fördel med att flyga första klass är vinutbudet. Champagnen som serverades var Laurent-Perriers prestigechampagne Grand Siècle och det var till och med Riedelglas. Grand Siècle är en multivintagechampagne gjord på tre bra årgångar som fått ligga minst åtta år på jästen. Jag vet inte vilka årgångar som ingick men den senaste cuvéen som jag hört talas om är gjord på 2002, 1999 och 1998. Jag är inte så imponerad av Laurent-Perriers viner generellt men den här flaskan var en riktig fullträff och jag fullkomligen njöt. Jag valde lax till förrätt för att kunna fortsätta dricka champagne.

Sedan blev det ett glas Château Léoville Barton 2011 och ett glas Château Suduiraut 2013 innan jag somnade gott.

Nu ska jag passa på att samla lite material till bloggen här i Sao Paulo. I morgon blir det lunch på Dalva e Dito och på onsdag lunch på D.O.M. som båda drivs av Alex Atala. Alex Atala är Brasiliens mest kände kock och D.O.M. är rankad som världens 16:e bästa restaurang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar