torsdag 1 juni 2017

Star Wine List - om man vill välja restaurang efter vin

Ibland bestämmer jag vilket vin jag ska dricka först och väljer sedan att laga en viss maträtt som passar till det vinet. Jag är säker på att många vinintresserade gör så ibland.

Nu finns det en tjänst på nätet som gör att du kan välja restaurang efter vilket vin du vill dricka. Sajten heter Star Wine List och där kan man söka efter specifika viner och se vilka restauranger som har dem på sin vinlista och till vilket pris. Än så länge är restauranger i Stockholm, Göteborg, Växjö och Gävle anslutna.

Jag provade att söka på Cristal 2002 som exempel. Senaste årgången av Cristal kostar 1.650 kr på Systembolaget och om man skulle hitta Cristal 2002 i någon vinbutik ute i Europa så skulle man få betala en bit över 2.000 kr. Vad visar en sökning på Star Wine List då? Jo, Cristal 2002 finns på följande anslutna restauranger:

Stockholm
Djuret: 3.200 kr
Eriks vinbar: 5.200 kr
Gastrologik: 5.650 kr
Grand Hôtel: 6.500 kr

Växjö
PM & Vänner: 3.395 kr

Det är rätt stor spridning på priserna!

Även på en standardchampagne som Pol Roger Brut Réserve (415 kr på Systembolaget) kan priserna skilja rätt mycket. Ett par exempel:

Stockholm
Riche: 870 kr
Operakällaren: 1.300 kr

Göteborg
Adler: 920 kr
Dorsia: 1.180 kr

Star Wine List kostar 49 kr i månaden att använda men jag har fått en månad gratis till mig själv och er läsare av bloggen. Använd bara rabattkoden champagne-och-mat när ni registrerar er. Man måste sedan ange kreditkortsnummer i alla fall men om man säger upp prenumerationen inom den första månaden betalar man ingenting.

Jag undrar om det finns tillräckligt många vinintresserade för att få sajten att gå runt men jag hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar