tisdag 12 september 2017

Första besöket på Esperanto på sju år

Esperanto har haft en stjärna i Michelinguiden sedan 2007. Jag var där tillsammans med min fru 2010 och i lördags var vi där igen. Shibumi och Råkultur, Esperantos ”småsyskon” i samma byggnad, är båda riktigt bra restauranger och jag känner ett par foodies som surar över att Esperanto aldrig får sin andra stjärna, så förväntningarna var höga.

Esperanto använder nästan bara svenska råvaror och skapar kreativa rätter med stark asiatisk influens. Avsmakningsmenyn är indelad i två akter med tio serveringar i den första och sex i den andra. På det följer ”epilogen”: tre efterrätter.

Det är estetisk, vällagat och mycket bra. Min fru tyckte att det var ”lite för asiatiskt” medan jag som är mer förtjust i asiastiska matlagningstekniker älskade det.

Vinlistan innehåller många rimligt prissatta guldkorn. Vi valde underbara FX Pichler ”Undendlich” 2010 vilket jag håller som ett de bästa vita viner jag druckit.

Siklöja ”Binchotan” i algremoulad

Vinbärsbladssorbet, krusbär & fänkålste



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar