lördag 23 september 2017

Systembolaget på tunn is igen

Nu har Systembolagets politiska marknadsföring nått ett nytt lågvattenmärke. Jag skrev för ett par år sedan att det är ett demokratiskt problem att Systembolaget ägnar sig åt politisk marknadsföring. Det kan aldrig ingå i ett statligt bolags uppdrag att lägga pengar på att försöka påverka väljarnas politiska åsikt i frågan om sin egen existens.

Häromdagen skickade Magdalena Gerger, vd på Systembolaget, ett brev till alla 349 riksdagsledamöter för att helt ogenerat försöka påverka hur de ska rösta i frågan om gårdsförsäljning av alkohol i Sverige. Som en del av samma kampanj har Systembolaget även annonserat i 56 lokaltidningar runt om i landet. Är det inte riksdagen som ska styra hur Systembolaget agerar, inte tvärtom? Expressen har i en träffande ledare med rubriken Gå hem, du är för full, Systembolaget kritiserat det här tilltaget.

Systembolaget försvarar sig med ett märklig cirkelresonemang. Man säger att man fått i uppdrag av staten att minska alkoholens skadeverkningar och eftersom ett förlorat monopol skulle innebära ökade alkoholskador ingår det därför i Systembolagets uppdrag att påverka svenska folkets, och till och med riksdagsledamöternas, uppfattning i frågan.

Som vinälskare vill jag att Systembolagets monopol ska upphöra men i demokratisk ordning accepterar jag att majoriteten av svenska folket tycker annorlunda. Däremot accepterar jag inte Systembolagets politiska marknadsföring. För mig är det bara ytterligare ett argument för att lägga ner Systembolaget.

1 kommentar:

  1. Det är dessutom så att "forskningen" som visar på att avmonopoliseringen skulle leda till kraftigt ökad alkoholkonsumtion är finansierad av Systembolaget. Forskarna som skrivit rapporten har jag kontaktat och de svarar inte på frågor. Däremot är det tydligt att de har gjort helt orimliga statistiska skattningar för att få det resultatet de har fått. Jag undrade också varför ett land som USA som inte har monopol, är västerländskt till kulturen, kan ha lägre konsumtion än i Sverige trots att vi har monopol. Inget svar..

    SvaraRadera