fredag 5 oktober 2012

Champagne som bröllopspresent

Jag gick förbi Systembolaget Passagen (vid NK) idag på lunchen och råkade höra ett par kunder som bad om hjälp med att välja champagner till en bröllopspresent. Upplägget var att det gifta paret skulle få fem flaskor, en för deras 1-årsjubileum, ett för deras 2-årsjubileum, osv. En mycket trevlig idé och jag spetsade givetvis öronen för att höra vad personalen rekommenderade. Passagen är Stockholms främsta vinkällarbutik och har betydligt mer kunnig personal än en vanlig Systembolagsbutik. De fick hyggliga tips – det viktigaste tipset är att man kan välja nästan vilken champagne som helst i Systembolagets utbud. Fem år är inte lång tid för en champagne. Däremot avrådde de från utmärkta Orpale 1998 för att den råkar vara äldst i utbudet av årgångschampagne. Det var ett märkligt råd – även den både klarar och mår bra av fem års lagring. Ännu märkligare var att det låg en flaska Laurent-Perrier 2002 i varukorgen men inte någon Pol Roger 2002 som kostar lika mycket... Pol Roger är flera klasser bättre än Laurent-Perrier.

Jag var nära att hoppa in och ge mina egna rekommendationer men avstod. Vad skulle jag ha rekommenderat då? Det finns 27 olika champagner i prisintervallet 400-1200 kronor på Passagen. Av dessa skulle jag ha rekommenderat:

5-årsjubileum: Winston Churchill 1999 (1090 kr)
4-årsjubileum: Bollinger La Grande Année 2002 (849 kr)
3-årsjubileum: Pol Roger 2002 (448 kr)
2-årsjubileum: Orpale 1998 (650 kr)
1-årsjubileum: Gosset Grand Rosé (459 kr)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar