fredag 19 oktober 2012

Mängder av champagne på nästa veckas vinauktion

På måndag är det dags för en ny vinauktion i regi Systembolaget/Stadsauktion och den startar med hela 51 poster champagne. Det är nog rekord. Jag tänker inte gå igenom hela listan men här är ett urval av några intressanta poster:

Jacques Selosse Extra Brut
Numera heter det här vinet Version Originale och det är en mycket ovanlig champagne som Selosse, Champagnes främste odlare, bara gör cirka 3600 flaskor per år av. Jag tycker att utropspriset är lågt. En så här bra champagne med lite flaskmognad kan vara hur bra som helst.

Winston Churchill 1985
Winston Churchill är alltid bra men just 1985 brukar rankas som en av de allra bästa årgångarna. Om den går att få runt utropspris så tycker jag att det är bra köp.

Dom Pérignon 1985
En mycket bra årgång av Dompa också. Jag skulle dock betala mer för Winston Churchill så här skulle jag inte gå över utropspriset.

Billecart-Salmon Grande Cuvée 1990
Jag är generellt lite skeptisk till 1990:or men Billecart-Salmon Grande Cuvée är ett undantag. En av mina absoluta favoritchampagner. Den är generellt bättre än både Dom Pérignon och Cristal men är billigare. Utropspriset här är rena fyndpriset!

Winston Churchill 1996 och 1998
Winston Churchill 1996 är en av de allra bästa 1996:orna (90-talets bästa årgång) och 1998 är också mycket bra. En trevlig kombination.

Om någon går i köptankar kring någon annan champagne på auktionen och vill fråga om råd så är det bara att ställa en fråga i kommentarsfältet så lovar jag att svara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar