lördag 29 augusti 2015

Få champagner på höstens första vinauktion

På måndag är det dags för höstens första vinauktion och det är ovanligt få poster med champagne, bara 40 stycken. Det är dessutom en brokig skara med flera poster äldre non-vintage, en söt champagne från 1937 och flera mindre kända producenter, till exempel Georges Gardet från byn Chigny-les-Roses.

Även bland de yngre champagnerna ser det lite udda ut, med enklare årgångsviner som Mercier 1988, R.H. Coutier 1990 och Jean Milan 1990.

Auktionens mest spännande champagne är utan tvekan Moët & Chandon 'Les Vignes de Saran', en vingårdsbetecknad blanc de blancs från Chouilly. Det är en 1996-dominerad multi-vintage där även 1997 och 1998 ingår. En mycket ovanlig champagne som jag aldrig sett förut. Nu när jag ser utropspriset på 1600 kr inser jag att jag borde ha köpt den i USA där den går att köpa för 60 dollar hos KL Wines. Även om priset kommer att bli för högt” på auktionen så är det en intressant champagne.

Det enda köptips jag vill ge den här gången är den fina trälådan med Comtes 2002, en fantastisk årgång av Comtes. Priset på den här årgången har redan stuckit iväg i England och utropspriset på 8400 kr för en hel låda ser lite lågt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar