tisdag 15 december 2015

Budgetbubbel?

När jag var på Systembolaget häromdagen hörde jag en kund som frågade personalen efter en champagne för cirka 200 kr. Det lät som om det skulle vara en present. Det finns faktiskt en rad champagner kring 200 kr, de kostar oftast just 199 kr. Castellane, Pannier och Jeanmarie är några exempel på riktiga budgetchampagner.

Jag vill starkt avråda från köp av dessa. Tyvärr är det väldigt glest med bra champagner under 300 kr och runt 200 kr finns det definitivt inga alls. För några år sedan tipsade jag om några hyggliga champagner under 300 kr men alla utom en av dessa kostar idag mer än 300 kr. Undantaget är trevliga R & L Legras Blanc de Blancs Brut.

För övrigt vill jag tipsa om ett riktigt bra bubbel från Sydafrika som bara kostar 139 kr: Graham Beck Blanc de Blancs 2010. Jag hade med den på en blindprovning nyligen och alla var övertygade om att det var en riktig champagne, ja till och med en riktigt bra champagne. Jag har själv köpt ett par lådor och ska dela ut en flaska var till barnens dagispersonal

7 kommentarer:

  1. Finns faktiskt en 2008:a för under 300:- i standardsortimentet: Palmer & Co (299:-). Ingen topproducent men likväl prisvärd och redan rik på frukt. Annars är NV Launois BdB (299:-) prisvärd i standardsortimentet. I BS finns ju exempelvis Leclerc-Briant som är väldigt humant prissatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg nu att du tipsade som Palmer i inlägget du länkade till.

      Radera
    2. Jag är inte så förtjust i Launois men Palmer är bra, absolut. Palmer 2008 för 299 kr är ett bra alternativ under 300 kr! Jag borde ha nämnt den ovan.

      Radera
  2. Tycker nog inte Pannier Exact för 199:- är så dålig att man bör avråda från köp av den. Inte någon större komplexitet eller längre eftersmak så visst är det en enklare champagne men ändå helt ok. Palmer 2008 är lätt värd den extra hundringen men samtidigt så väljer jag hellre Pannier än att dricka Prosecco eller annat sötbubbel för 100-150:-. Kör själv Pannier att ha på småtimmarna på nyår istället för mousserande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller definitivt med om Prosecco!

      Jag tycker däremot att du ska ge Graham Beck Blanc de Blancs 2010 en chans. Det är absolut inget sötbubbel utan har bara 5,5 gram socker. Dessutom har 50 % av druvmusten vinifierats på 205-liters ekfat. Den får ligga på jästen i fyra år efter buteljering. En mycket ambitiöst bubbel, faktiskt.

      Radera
  3. Var nyss på ett besök på Palmer och provade igenom dess viner. Deras nya Blanc de Noir är också väldigt bra och vad jag förstått så kommer priserna att stiga till våren, men ändå vara rätt prisvärda. Vill man upp ett snäpp så är deras Amazone de Palmer ett klipp för dryga femhundringen och vinerna är dyrare på plats än i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande med Palmer Blanc de Noirs!

      Amazone de Palmer är en gammal favorit som jag tipsat om flera gånger här på bloggen. Men värst vad den gått upp i pris! Den kostade 399 kr på Systembolaget så sent som våren 2012 och nu 529 kr.

      Radera