söndag 6 december 2015

Tips på nyårschampagne

Varje år vid den här tiden brukar jag ge lite tips på nyårschampagner. Många vinskribenter brukar föreslå att man har champagne som fördrink eller möjligtvis till maten men sedan korkar upp något billigt vid tolvslaget. Jag håller inte med om det. Självklart ska man dricka champagne vid tolvslaget och gärna tidigare på kvällen också. För de flesta finns det inget festligare vin. Däremot bör man kanske inte korka upp och dricka sin dyraste årgångschampagne ute i snön.

Extra festligt är det att dricka champage på magnumbutelj och det är i vanlig ordning mitt huvudtips inför nyår: Köp champagne på magnum. Det finns bara tio champagner på magnum på hyllorna på Systembolaget och av dessa är Pol Roger Brut Réserve för 789 kr det klart bästa köpet. En mycket pålitlig standardchampagne som alla brukar tycka om.

Sedan finns det ytterligare 62 champagner på magnum i beställningssortimentet och då tycker jag att Louis Roederer Brut Premier för 829 kr är ett bra alternativ. Sedan tycker jag inte att man vinner så mycket på att gå upp i pris, såvida man inte har råd med en Krug Grande Cuvée på magnum för 3859 kr. Champagne blir inte så mycket bättre än så. Och om man köper den så dricker man den definitivt inte ute i snön!


Vill man istället ha champagne på 75 cl-flaska så hänvisar jag till mina julklappstips som jag skrev i förra veckan.

4 kommentarer:

  1. 1999 Bruno Paillard BdB finns fortfarande på magnum i tio butiker. Ett fynd för 1304:-.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner många champagneälskare som har höga tankar om Bruno Paillard men jag är tyvärr inte lika imponerad. Med reservation för att jag inte provat just 1999:an av hans BdB.

      Radera
    2. Samma här, har aldrig varit imponerad av husets årgångschampagner tills jag drack ovannämnda för ett par månader sedan. Testades blint mot en Leclerc-Briant Les Crayères, 2005 Dom Perignon och standard-Bollinger tillsammans med några kolleger jag ville bjuda in i champagnens värld. Mina kolleger ryckte på axlarna, på mig slog den undan benen. Kanske peakade precis den kvällen.

      Radera
    3. Nu har du gjort mig nyfiken! ;-)

      Radera