söndag 23 oktober 2016

Gosset 15 ans

Den 22 september släpptes Gosset 15 Years, eller Gosset 15 ans som den heter på franska, i ett av Systembolagets webbsläpp. De få flaskorna som släpptes i Sverige tog slut på några sekunder. Själv hade jag helt missat släppet.

I morse flög jag till London för att se Chelsea-Manchester United och jag hann gå och köpa en Gosset 15 ans på Fortnum & Mason för 95 pund före matchen. Något dyrare än de 899 kr den kostade i Sverige men det här är en så intressant champagne att jag gärna vill prova den.

Gosset 15 ans är en multi-vintage gjord på en blandning av tre toppårgångar från 90-talet: 1995, 1996 och 1998. Namnet 15 ans kommer av att flaskorna legat i Gossets källare i 15 år före degorgering även om degorgeringsdatum inte skrivs ut på flaskan.

Vinet innehåller 60 % Chardonnay och 40 % Pinot Noir och nästan bara grand cru-druvor: Chardonnay från Mesnil-sur-Oger, Cramant och Villers-Marmery och Pinot från Ambonnay, Aÿ och Mareuil-sur-Aÿ. Druvblandningen påminner om årgångsvinet och eftersom jag håller Gosset som ett av de främsta husen i Champagne så är det här ett väldigt spännande vin. Jag kommer inte att vänta länge med att korka upp eftersom jag vill hinna köpa fler om jag tycker att det är riktigt bra.

2 kommentarer:

  1. Just Gosset verkar ha en tendens att släppa specialcuvéer med några års mellanrum. En jubileumsspecial för att fira deras ålder mer eller mindre vart 5:e år? Sedan var ju deras årgångslösa Celebris Blanc de Blancs också en one-off, på 1999-bas och reserv från 1995, 1996 och 1998. Intressant att det är ungefär samma årgångar i den här, de måste ha sparat undan stora mängder från de där 90-talsårgångarna för "specialändamål".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den årgångslösa Celebris Blanc de Blancs, åh vilka härliga minnen!

      Radera