torsdag 27 oktober 2016

Projekt Återuppbyggnad

I förrgår blev försäkringsbolaget utredning av inbrottet i somras klar och beslutet blev att mina viner ersätts till dagens marknadsvärde vilket känns väldigt skönt. Vissa av mina champagner har dubblats i värde sedan jag köpte dem.

Nu kan jag lägga det tunga bakom mig och fokusera på något mycket roligare: återuppbyggnaden av vinkällaren. Jag har börjat lite i smyg. Jag köpte redan i somras tillbaka tre lådor Château Bonnet Divinus 2009, en Bordeaux som jag tycker är rena fyndet för 199 kr. Dessutom får man dem i en snygg trälåda om man beställer sex. Sedan köpte jag lite Jacques Selosse när Franska Vinlistan hade sitt årliga Selosse-släpp. Min vinkällare känns inte komplett utan Selosse Substance och Selosse Rosé.

I måndags kväll la jag en beställning på tre Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1995 från Millesimes.com, en fransk vinhandlare som är mycket pålitlig och bra. Jag beställde också tre flaskor Château Cos d'Estournel 1988, röda vinnaren från besöket på PM & Vänner häromveckan.

Jag kommer att ta tillfället i akt att bygga om vinkällaren lite. Jag hade för stor andel prestigechampagner, både på flaska och magnum, och det blir sällan rätt tillfälle för att korka upp en Krug 1995 eller en Winston Churchill 1998 på magnum. Fantastiska viner, javisst, men nu kommer jag att vilja ha större andel vanliga årgångsviner. Jag har en känsla av att det kommer att bli en hel del årgångs-Roederer och årgångs-Pol Roger i vinkällaren.

Och så är jag på jakt efter Vilmart, så klart! Min fru föreslog att vi bara skulle ha Vilmart i källaren men riktigt så långt vill jag inte sträcka mig.

Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar