torsdag 20 oktober 2016

PM & Vänner - värt en resa för vinlistan

I lördags besökte jag PM & Vänner i Växjö tillsammans med fyra andra mycket vintresserade. PM & Vänner har funnits i många år och fick redan 2005 utmärkelsen Årets vinupplevelse i Sverige av White Guide och fick samma utmärkelse även 2014 och 2016. Jag måste säga att vinlistan är helt fantastisk, både vad gäller utbud och priser.

Vi hade ägnat en månads mailväxling åt att diskutera vilka viner vi skulle välja och hade förbokat ett antal flaskor. Vi inledde med två champagner: Vilmart Coeur de Cuvée 1992 och Henriot Cuvée Enchanteleurs 1990, båda på magnum. Jag tyckte inledningsvis att båda var i väldigt bra skick men kvällens vinnare var entydigt Vilmart. Enchanteleurs 1990 var mycket lovande i början men föll isär efter bara någon halvtimme och kom aldrig riktigt igen. Den underbara doften med kolatoner och exotisk frukt försvann och även i munnen kändes den märkligt livlös. Vilmart, däremot, höll hela kvällen och var riktigt bra. Det här var sista Coeur de Cuvée 1992 i PM & Vänners vinkällare men den kan säkert finnas på någon annan restaurangvinlista i Sverige.

Kvällens vinnare bland de stilla vinerna var FX Pichler Unendlich Riesling Smaragd 2007, Francois Raveneau Monté de Tonnerre 2004 på magnum och Château Cos d'Estournel 1988. Den sistnämnda fick vi blint mot toppvinerna Château Latour 1985 och Château Margaux 1985, inga dåliga skalper.

Maten då? Elaka rykten säger att PM & Vänner förlorat kökspersonal till restaurang Postgatan i Kalmar och jag tycker faktiskt inte att maten var så imponerande. Det var snygga presentationer och en fantastisk svamprätt men det höll inte hela vägen. Vinlistan gör dock att jag varmt kan rekommendera ett besök på PM & Vänner ändå. Jag kan också rekommendera hotellet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar