måndag 29 oktober 2018

Älskar vinlistan på Tranan

I lördags kväll gjorde jag ett spontanbesök på Tranan tillsammans med en god vän. Vi bestämde oss för att äta wallenbergare och sedan tog jag en titt i vinlistan. Tranans vinlista är en fröjd att läsa. Intressanta viner till mycket rimliga priser. Det är inte ofta man hittar hela sju olika champagner från Cedric Bouchard och fyra från Ulysse Collin på samma vinlista, till exempel. Jag valde Marie-Courtin Concordance 2010 för 1095 kr, en blanc de noirs från en annan kultodlare.

Jag har läst mycket positivt om Marie-Courtin men det här var första gången jag provade en av hennes champagner. Vinmakaren heter Dominique Moreau och Marie Courtin är namnet på hennes mormor. Dominique startade Marie-Courtin först 2006 och håller till i Aube i södra Champagne, hon arbetar helt ekologiskt och använder ingen dosage. Vinet Concordance görs dessutom helt utan tillsats av svavel. Hur var det då? Blint hade jag aldrig trott att det var noll dosage, det finns en charmig fruktsötma i vinet. En välgjord och balanserad champagne som passade alldeles utmärkt till maten. Wallenbergare är en rätt fet maträtt vilken syran i champagne passar perfekt till.

Sedan tog vi in en blanc de noirs till: Cedric Bouchard Inflorescence ”La Parcelle” 2005 för 1195 kr. Cedric Bouchard är en annan spännande odlare från Aube som också arbetar ekologiskt. Det görs bara 150 lådor av det här vinet som också är mycket bra.

Nästan alla champagner på Tranans vinlista är odlarchampagner med två starka undantag: Delamotte 2002 för 1200 kr och Bollinger RD 1996 för fyndpriset 2250 kr.

Bara vinlistan gör Tranan värt ett besök men jag tycker även att servicen är utmärkt och maten tillräckligt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar