tisdag 23 oktober 2018

Champagne i luften

Det finns många anledningar till varför Qatar Airways är mitt favoritflygbolag men just vad gäller champagne så är de inte så imponerande. De serverar Lanson och Lanson Rosé i business class. Om man däremot blir uppgraderad till First, vilket jag blivit en gång, får man Krug Grande Cuvée eller till och med årgångs-Krug!

På en långflygning mellan Doha och Sydney för ett par månader sedan i en Airbus A-380 satt jag i business class och efter middagen gick jag till baren och frågade om jag kunde få ett glas Krug. Bartendern förklarade vänligt att Krug bara är för First Class-passagerare men då sa jag att jag har hört att den ibland går att få i baren. Bartendern ringde då till First Class-avdelningen och en flygvärdinna kom med ett glas Krug 2004 till mig. Vilken service! Krug 2004 är en underbar årgång av Krug, kanske den bästa unga Krug jag provat. När jag druckit upp glaset frågade bartendern om jag ville ha mer och sedan hämtade han resten av flaskan. Efter ett par glas till sov jag extra gott.

SAS, ett flygbolag som många tycker om att klaga på, har faktiskt väldigt bra champagne i business class när man flyger interkontinentalt. Standardchampagnen är Charles Heidsieck Brut Reserve och i våras hade de till och med Charles Heidsieck Rosé 2006 ett tag. Den blev jag så förtjust i att jag just lagt en beställning på ett par lådor från Venus Vins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar