torsdag 25 oktober 2018

Bra mat på Rutabaga men inte lika bra service

Våren 2017 öppnade Mathias Dahlgren en ny restaurang i lokalen där tvåstjärniga Mathias Dahlgren Matsalen legat i många år. Den nya restaurangen heter Rutabaga och är en vegetarisk restaurang. I förrgår gjorde jag och min fru vårt första besök där.

Jag äter sällan vegetariska måltider även om jag brukar uppskatta vegetarisk mat. Jag åt en fantastisk vegetarisk avsmakningsmeny på D.O.M. i Sao Paulo förra året och har även ätit fantastisk vegetarisk mat på The Ledbury i London. Med tanke på vad Mathias Dahlgren åstadkommit tidigare hade jag höga förväntningar.

Vi tog den stora avsmakningsmenyn och jag valde det alkoholfria (!) dryckespaketet till. Dels för att det är så dyrt med vin på Mathias Dahlgren, dels för att jag var nyfiken på det.

Jag fotograferade inte under middagen och menyn finns inte på nätet men vi fick bland annat rätterna äpple, kålrabbi och grön mango samt kantarell- och tryffelpizza. Maten var överlag väldigt bra och varierad och jag känner mig inspirerad att laga mer vegetarisk mat hemma.

Däremot tyckte jag att de alkoholfria dryckerna var lite för söta. Men det som framför allt drar ner helhetsbetyget är servicen. Den kändes hetsig och tallrikarna slängdes fram och vi fick snabba och oinspirerade beskrivningar av rätterna. Plus att första rätten i avsmakningsmenyn serverades innan vi ens hade hunnit beställa dryck. När jag till slut fick min matchande dryck från dryckespaketet hade jag redan hunnit äta upp halva rätten. Sådana misstag hör inte hemma på en restaurang på den här nivån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar