lördag 27 oktober 2018

Winston Churchill 1996 levererar igen

Jag har druckit Winston Churchill 5-6 gånger, nästan varje gång blint. Jag har aldrig varit i närheten av att gissa rätt men alltid tyckt att det är en fantastisk champagne. Vid ett par tillfällen har jag druckit den parallellt med bra årgångar av Krug och andra toppviner, men den har vunnit varje gång.

För ett par veckor sedan drack jag den på en blindprovning där uppställningen var:
Jacques Selosse Substance
Winston Churchill 1996
Taittinger Comtes Rosé 2005
David Leclapart l'Apôtre 2004
Bollinger Grande Année 2002

Comtes Rosé var en stor besvikelse liksom l'Apôtre som helt hade fallit isär. Substance var helt underbar men Winston Churchill vann igen. Den var dessutom ung och fräsch och verkar ha många års utveckling kvar. Det är nog den bästa 1996:a jag provat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar