fredag 16 mars 2012

Champagne till kalventrecote

Jag hade egentligen tänkt gå till Eriks vinbar igår för en trevlig middag med min fru, men i sista sekund bestämde vi oss för att stanna hemma. Vi ville ändå äta och dricka gott och gjorde det enkelt för oss genom att köpa färdigmat på Östermalmshallen. Det blev kalventrecote med murkelsås och rotfruktsgratäng. Till det drack vi champagne:



Paul Bara är en aktad odlare från Bouzy som gör Pinotdominerade champagner. Comtesse Marie de France är hans prestigevin och är en ren blanc de noir. Det här var min sista 1998:a av det här vinet, men årgång 2000 finns i beställningssortimentet.

När man vill dricka champagne till kött, vilket ofta funkar alldelse utmärkt, är det bra att leta efter champagner med mycket Pinot Noir. Comtesse Marie de France är en typisk Pinotchampagne med massor av äpple på näsan och en brödig stil. Tänk er att sticka ner näsan i en skål med äpplen som står inne i brödbutik, ungefär så känns den. Det kanske inte låter så gott men den har en vinös stil som passar utmärkt till mat. Jag skulle till och med vilja säga att den vinner på att drickas till mat. Jag har läst andra nämna mineraler och flinta i sina provningsanteckningar av Comtesse men själv kände jag inget av det i 1998:an, däremot massor av frukt och en skön syra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar