onsdag 23 maj 2012

Kork och kork

Korkdefekt är verkligen något som kan dra ner humöret. Jag har själv behövt några dagars nedkylning innan jag ens orkat skriva om det.

I fredags bjöd min fru på en underbar middag från Östermalmshallen. Det var otroligt mör kyckling med tryffelpotatismos. Min fru är gravid men jag kunde inte låta bli att korka upp en halvflaska och det blev en ovanlig flaska som jag fått tag på, en Billecart-Salmon Rosé med minst 15 års flasklagring. Jag vet av en vinvän som köpte en systerflaska att den otroligt bra, men inte min. Min var kraftigt korkad (dvs korkdefekt) och bara att hälla i vasken. I stället korkade jag upp en Pierre Peter Cuvée Spéciale 1999 som också var korkad. Usch. Det är första gången jag korkat upp två defekta flaskor i rad - jag brukar inte ha sådan otur.

Nu var jag nära att ge upp och nöja mig med sodastreamat vatten till maten men min fru övertalade mig att inte ge upp. Räddningen blev en Vilmart Coeur de Cuvée 2002, en riktigt bra flaska. Doft av lakrits och mint, kraftig syra och smak av blodapelsin och mandarin, lite ung och bråkig men ändå bra. Ekfatskaraktären märks både på näsan och i munnen. Klart bättre än förra flaskan jag drack.

1 kommentar:

  1. Surt sa räven. Tur för dig att jag lade beslag på 2 flaskor av nämnda Bille. Plockar således med mig en av dem till Fjällbacka.

    SvaraRadera