torsdag 11 september 2014

Soot Bull Jeep i Koreatown

Jag har varit på jobbresor till Sydkorea ett antal gånger och jag älskar Korea. Allt är väldigt high-tech, flygplatsen är bäst i världen, allt fungerar och så gillar jag människorna och maten.

Här i Los Angeles finns det en stor koreansk befolkning och en stadsdel som heter Koreatown (eller K-Town som man ska säga om man har koll). Där är nästan alla butiksskyltar är på koreanska och även många reklamskyltar, till och med när det är stora amerikanska företag som annonserar. Och där kan man äta fantastisk koreansk mat! Enligt några av mina koreanska vänner i Seoul är den koreanska maten i K-Town till och med bättre än i Korea.

Jag och min fru har varit på väg dit flera gånger men i lördags blev det äntligen av. På rekommendation av en pålitlig vän åkte vi till Soot Bull Jeep, en populär Korean Barbeque-restaurang. Jag har ätit Korean Barbeque i Seoul ett antal gånger och älskar den typen av mat. Alla bord har en nedfälld grill i bordet, en riktig kolgrill, och sedan beställer man bara vilken typ av kött man vill äta. Sedan dukas det snabbt fram en rad små skålar med tillbehör och det marinerade köttet läggs på grillen. Man får sköta grillningen själv om man vill men personalen kommer att övervaka så att man inte glömmer bort att vända på köttet. När köttet är färdigt kommer en servitris och klipper köttet till lagom stora bitar med en stor sax.

Ett av tillbehören är en tallrik med stora salladsblad och tanken är att man ska ta ett sådant, lägga en bit färdiggrillat kött på, lägga på lite andra tillbehör och sedan äta som en wrap. Mycket gott. Mitt favorittillbehör är Doenjang, en kryddig röra gjord på jästa sojabönor. Tydligt mycket nyttigt också.

Det är ett trevligt och avslappnat sätt att äta middag på. Det blir lite rökigt och stökigt i lokalen även om alla bord har en egen fläkt som suger upp röken och oset från grillen.

Till er som har vägarna förbi Los Angeles kan jag varmt rekommendera ett restaurangbesök i K-Town och varför inte just på Soot Bull Jeep. De har ingen hemsida men adressen är 3136 W 8th Street.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar