torsdag 26 februari 2015

Dags för årets första vinauktion

På måndag den 2 mars börjar årets första dryckesauktion i regi Systembolaget/Auktionsverket.

Det är ovanligt få champagneposter, bara 55, och det är flera udda poster den här gången, till exempel hela fem med mediokra Nicolas Feuillattes ”prestigevin” Palmes d'Or.

Någon verkar sälja ut lådvis med bra 1996:or och det finns hela lådor att köpa av Bollinger Grande Année (här och här), Cristal, Comtes, Dom Pérignon och Krug. Bra viner rakt igenom och rimliga utropspriser.

Låg värdering har lådan med Salon 1997 fått med ett utropspris på 8400 kr vilket faktiskt ger ett lägre flaskpris än de 1749 kr som samma vin kostar på Systembolaget just nu.

Jag vill utfärda en varning också. Posten med tre flaskor Dom Pérignon 2000 är märkligt högt prissatt med ett utropspris på hela 6000 kr, vilket med avgifter är mer än dubbelt så mycket som samma vin kostar i England. Dessutom var 2000 en svag årgång av Dompa – ett bättre köp är Dom Pérignon 2004 som finns på Systembolaget för 1301 kr.

Avslutningsvis vill jag tipsa om Gosset Grande Réserve på jero! Gosset Grande Réserve är en härlig champagne och det är en vacker flaska, särskilt på jero. Jag köpte en i Champagne för ett antal år sedan och korkade upp den på min 40-årsdag.

6 kommentarer:

  1. Vad tror du om Delamotte 2007 och Deutz 2007, som bägge nu finns på bolaget? :)

    SvaraRadera
  2. Både Delamotte och Deutz gör pålitliga årgångschampagner och 501 kr är ett rimligt pris men jag har inte provat någon av deras 2007:or. Köp båda och prova! :-)

    PS. Ett ännu bättre köp är nog Roederer 2008 för 549 kr.

    SvaraRadera
  3. Jag har provat både Delamotte och Deutz 2007. Båda är bra men för 500 går det att få bättre skulle en amatör som jag påstå. Pol Rogers 2004or känns mer utvecklade och intressanta, brukar köpa på mig av dem innan de tar slut.
    Ikväll ska vi testa Diabolt-Vallois prestige brut som Elvis tipsat om! Den kom plötsligt in på systemet här i uppsala.
    /markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Markus, tack för dina synpunkter!

      Jag är säker på att du kommer att tycka om Diebolt-Vallois Prestige! Berätta gärna vad du tyckte sedan.

      Radera
    2. Diebolt-Vallis: en mycket god champagne tyckte både jag och min fru (vi är inne i en champagnetest-period nu). Mycket smak och eftersmak Jag frågade min fru vad hon trodde det kostade, hon gissade på 450. Vilket väl speglar att det höjer sig över NV-normalen och lutar mer åt ett årgångsvin. 370 kr är mckt prisvärt, kostar mindre än Moet mfl. Vi prövade det som apfertif, till bruschetta och till ost. Kommer köpa på mig några flaskor att ha under våren, misstänker att det blir prishöjning. Borde pröva deras prestigevin också.
      (På min flaska är det instämplat på etiketten en 12a. Om jag förstått det rätt är det alltså en mix av 2012, 2011 och 2010?)
      /markus

      Radera
    3. 12:an betyder att vinet är buteljerat 2012 vilket innebär att basvinet är 2011. Så det är en blandning av 2009, 2010 och 2011.

      Kul att ni tyckte om det!

      Radera