fredag 27 februari 2015

Stjärnregn över Sverige

Igår släpptes den första upplagan av Michelinguiden Nordic Cities och det innebar att rekordmånga svenska restauranger belönades med stjärnor. Tidigare har Sverige, eller rättare sagt Stockholm och Göteborg, ingått i guiden Main Cities of Europe. Nu ingår även mindre städer i Norden och tre restauranger i Malmö fick varsin stjärna direkt: Ambiance à Vindåkra, Bloom in the Park och Vollmers. Stort grattis. Totalt arton svenska restauranger har nu stjärnor och det är mer än någonsin tidigare. Nio i Stockholm, sex i Göteborg och tre i Malmö.

Som jag förutspådde för ett år sedan fick Oaxen Krog sin andra stjärna i år. När jag var där i februari 2014 hoppades jag att de skulle få två stjärnor direkt, något som är väldigt ovanligt, men istället fick de nöja sig med en första året och får fira sin andra nu. En väldigt stark prestation i vilket fall som helst och det innebär att Stockholm nu har tre tvåstjärniga restauranger: Oaxen Krog, Frantzén och Mathias Dahlgren Matsalen.

Jag vill också gratulera restaurang Volt på Kommendörsgatan som belönades med sin första stjärna. Väldigt kul!

När Sverige ingick i Main Cities of Europe kändes det omöjligt för nordiska restauranger att få tre stjärnor, trots att flera är värda det. Förhoppningen att det skulle bli ändring på det med en egen guide för Norden grusades igår men kanske att det kan ändras nästa år. I så fall tror jag att Frantzén, Noma och Oaxen Krog alla ligger väldigt bra till för en tredje välförtjänt stjärna.

2 kommentarer:

  1. Bröderna Vollmer har jag jobbat med tidigare, det är inga trevliga typer.

    Mitt tips är att skippa besöket där.

    Mvh Erik

    SvaraRadera
  2. Skumt att inte Upper House fick stjärna.

    SvaraRadera