Häromveckan besökte jag Hedone som ligger i Chiswick i
västra London (ungefär halvvägs till Heathrow om man utgår från Piccadilly
Circus). Hedone ägs och drivs av svenske Mikael Jönsson, en före detta advokat
som för några år sedan bestämde sig för att byta karriär och starta en restaurang i London. Även om Jönsson varit en driven hemmakock och haft
en matblogg sedan tidigare hade han då aldrig jobbat i ett restaurangkök.
Hedone öppnade 2011 och redan i 2013 års upplaga av Michelinguiden fick Hedone
en stjärna. En fantastisk prestation!
Mikael Jönsson och vårt sällskap |
Hedone serverar fantastisk mat men när jag betalar över 600
pund för en middag för två personer förväntar jag mig fantastisk mat och service. Tyvärr kan Hedone bara
erbjuda det ena.
Vi tog Hedones tiorätters avsmakningsmeny med tillhörande
vinpaket. I början av middagen frågade jag servitrisen om jag skulle ta bilder
av alla vinflaskor för att minnas vad vi drack men hon lovade att jag skulle få
en lista i slutet av middagen så det behövde jag inte göra. När vi skulle gå
hade den servitrisen gått hem och ingen lista var skriven. Jag blev då lovad
att få listan mailad till mig men det löftet har Hedone inte infriat trots att
det snart gått två veckor sedan vårt besök där.
Jag har mailat restaurangen ett par gånger och påmint och igår
fick jag ett surt svar från Mikael Jönsson själv. Han inleder med ett torrt “I
note your disappointment with us” (här lyser bakgrunden som advokat igenom) och
fortsätter sedan med att påstå att jag ljuger. Han säger att ingen kund
någonsin fått löfte om att få en lista över vinerna. Han är dessutom irriterad
över min recension på Open Table, där jag berättat om incidenten och därför
gett servicen lågt betyg (men maten fick betyg 5 av 5). Han avslutar med att
skriva: “Since I will never accept to be taken hostage on social media or
Internet review sites, I have now asked the team to until my further notice
ignore your requests.”
Jag har aldrig stött på så dålig attityd från en stjärnkrog. Jönsson borde hålla sig i köket och låta någon annan sköta kontakten med gästerna. I så fall skulle Hedone kunna bli hur bra som helst. Tills dess finns det många bättre restauranger i London att välja mellan.
Jag har aldrig stött på så dålig attityd från en stjärnkrog. Jönsson borde hålla sig i köket och låta någon annan sköta kontakten med gästerna. I så fall skulle Hedone kunna bli hur bra som helst. Tills dess finns det många bättre restauranger i London att välja mellan.
Obegripligt och uselt beteende från restaurangen. Du skulle ha avslutat med en filmisk advokatreplik som "See you in court!" till Pelle-Jöns innan du lämnade stället...! ;-D
SvaraRaderaBra idé. :-) En i vårt sällskap är till och med amerikansk advokat.
Radera