tisdag 10 maj 2016

Unik champagne från R. Pouillon & fils

Under ett restaurangbesök i London för ett par veckor sedan provade jag en champagne som jag inte hade hört talas om förut: R. Pouillon 2Xoz Brut 2006.


R. Pouillon är en liten odlare som håller till i Mareuil-sur-Aÿ, en by som också är hemvist för mer namnkunniga Philipponnat och Billecart-Salmon. Av döma av Juhlins betyg var R. Pouillon tidigare en medioker odlare men nuvarande ägaren Fabrice Pouillon har ställt om till biodynamisk odling och har introducerat ett par väldigt intressanta viner.

Årgångsvinet 2Xoz är unikt i och med att det är spontanjäst, inte bara första jäsningen utan också andra! Hur går det till då? Jo, till att börja med används enbart druvor med hög mognad (12,5 % potentiell alkoholhalt). 15 % av druvmusten kyls ner och sparas över vintern medan resterande 85 % vinifieras. På våren, efter den malolaktiska jäsningen, blandas vinet med den sparade druvmusten och får ligga på ekfat. Det här gör att den andra jäsningen startar spontant i faten och innan den är färdig buteljeras vinet. Efter buteljering får flaskorna ligga i 7-8 år före degorgering. En liten del av druvmusten sparas också till dosagen som ligger på 4-5 gram. Endast 2000 flaskor per årgång görs av den här unika champagnen.

Hur är champagnen då? Till att börja med har den en svagt rosa färg och “blint” hade jag trott att det var en rosé men det är den alltså inte kvalificerad som. Bubblorna är små utan att moussen är svag. På näsan har den tydlig biodynamisk karaktär med lite skumbanan/dvärgbanan och i munnen påminner den om Jacques Selosse med tydlig ekfatskaraktär.

Jag har hört att Fabrice Pouillon förlorat sina vingårdar till exfrun i en skilsmässa så det är risk att det här vinet inte kommer att produceras igen men jag har läst att 2007, 2008, 2009 och 2012 finns på flaska och väntar på degorgering. Jag skulle gärna köpa 2Xoz till min källare och R. Pouillon har också en solera (startad 1997) som ska vara väldigt bra. Jag hoppas att någon svensk importör tar den här odlaren till den svenska marknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar