torsdag 11 maj 2017

Firade vår bröllopsdag på Operakällaren

I förra veckan firade jag och min fru vår bröllopsdag med ett besök på Operakällaren. Miljön på Operakällaren är oslagbar och det känns verkligen som en gammal traditionell lyxkrog. Mat och service håller absolut toppklass och vinlistan är tjockast i Sverige (skulle jag tro).

De har hela elva champagner på glas. Vi valde Vilmart Grande Reserve eftersom vi båda älskar Vilmart. 240 kr per glas är dyrt för en så billig champagne men vi fick ett par påfyllningar och då kändes inte alls särskilt dyrt längre.

Jag hade bett om vintips på vinforumet finewines.se och visste att jag skulle beställa en riktigt bra vit bourgogne till maten: Domaine Roulot Meursault Les Vireuils 2013.

Vi valde à la carte-menyn där man får välja en förrätt, en huvudrätt och en efterrätt och har 4-6 alternativ per rätt. Jag tog

Smörbakad röding med ramslök, sotad vit sparris och citronett med forellrom.

Lättstekt skreitorsk med palsternacka, oscietrakaviar, gräslöksolja och ostron beurre blanc.

Citroncheesecake med sabayon, lakritsmaränger och gräddfilsglass.

Utöver detta fick vi en rad riktigt bra amuse-bouche. Vi fick även grilla mashmallows vid bordet och fick godis till kaffet. Jag hade höga förväntningar och de överträffades. Fantastisk mat!

Före efterrätten fick vi varsin prinsesstårta i miniatyr eftersom det var vår bröllopsdag. Vi hade inte sagt någonting om det men den uppmärksamme servitören hade snappat upp att jag valt vinet på tips från finewines.se och hade gått in och läst att det var vår bröllopsdag. En mycket trevlig gest! Vi bjöds dessutom på varsitt glas österrikiskt efterrättsvin: Kracher Chardonnay/Welschrieslling Grande Cuvée #6. Vilken service!

Den här kvällen blev en riktig fullträff och vi kommer snart att gå tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar