tisdag 23 maj 2017

Underbar helg i Champagne del 1

I fredags morse åkte jag med min fru och ett annat par till Champagne. Det var första gången sedan 2010 som jag var där och vi hade en underbar helg. Vi började med att ta en Uber direkt från Charles de Gaulle hem till kultodlaren Jérôme Prévost. Prévost är en av flera Selosse-lärjungar som har blivit kända på 2000-talet och, precis som Selosse själv, är mycket populär i Japan.

Prévost gör bara 14.000 flaskor om året, håller till i byn Gueux i utkanten av Reims och använder nästan bara Pinot Meunier. Innan det här besöket trodde jag att han enbart använde Pinot Meunier men han erkände att han faktiskt har knappt 5 % Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Gris i sina vingårdar. Men drygt 95 % av druvorna är i alla fall Pinot Meunier. Vinerna vinifieras på ekfat och vi fick börja med att prova igenom de olika faten från årgång 2016. De ska blandas och buteljeras i juli så de är nästa klara och var riktigt trevliga redan som stilla viner.

Jérôme själv var otroligt charmig och trevlig. Vi fick prova fyra färdiga champagner: La Closerie 2014, La Closerie Rosé 2014 och La Closerie 2010. Årgång 2014 är den senaste årgången och årgång 2010 är den årgång som han tycker är i optimal mognadsfas just nu. Jag tyckte att alla tre var väldigt bra.

Det här var enda indikationen på att vi hade kommit till en champagneproducent.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar