onsdag 23 november 2011

Champagnetipsen i SvD:s bilaga Vinterfesten

Med dagens Svenska Dagbladet följde det med en bilaga som hette Vinterfest med recept och vintips. SvD:s vinskribent Mikael Mölstad och Ia Orre från Elle Mat och vin tipsar om viner. Mölstad tipsar om två champagner, Pierre Peters Cuvée de Réserve och Palmer Millésime Brut 2005, och ger båda betyget 6 av 6. Båda är hyggliga champagner i lågprissegmentet precis som jag skrev om i förra veckan, men jag förstår mig inte på betygen. Det finns många champagner som är bättre och om dessa skulle vara värda toppbetyg räcker inte betygsskalan till.


Ia Orre tipsar om Deutz Rosé Brut 2007 som tydligen släpps den 1 december. Systembolaget har inte publicerat vilka viner som släpps i december än, förutom till utvalda journalister. Jag har inte provat den här årgången av Deutz Rosé än men det är säkert ett bra tips—Deutz gör bra roséchampagner. Som kuriosa kan nämnas att Deutz vanliga årgångsrosé är en blanc de noirs till skillnad från deras prestigevin William Deutz Rosé som från och med årgång 1990 innehåller 25% Chardonnay. Orre tipsar även om utmärkta Louis Roederer Brut Premier och Françoise Bedel Extra Brut, en spännande odlarchampagne som jag inte provat. Orres tips är klart bättre och mer intressanta—det verkar som om hon har ett mer genuint champagneintresse än Mölstad.
För övrigt noterar jag roat att tre av dessa fem champagner redan rekommenderats av mig i den här bloggen. :-)

4 kommentarer:

  1. Hallå

    Kul att hitta till din blogg.
    Françoise Bedel fanns med på champagnedagen och var en av de odlare som imponerade och fick "köp om du hittar" markering av mig. Det som framförallt var intressant är att han använder väldigt mycket PM i alla sina champagner och att hans övre sortiment ofta ligger väldigt länge på jästfällningen, vissa så länge som 10 år. Tyvärr minns jag inte extra brut och hittar inte mina anteckningar men har för mig att du bjöd på hans RW -96 för något år sedan. Hur som helst så tror jag att man ska införskaffa och prova en flaska då just den stor mängden PM gör den annorlunda mot vad man är van vid.

    /CH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Françoise är en hon och inte en "han". Den manliga motsvarigheten till förnamnet är François, alltså utan "e" på slutet. Madame Bedel driver sitt företag tillsammans med sin son, Vincent, se t ex:
      http://www.idealwine.net/2012/04/27/champagne-zoom-sur-le-domaine-francoise-bedel-et-fils/

      Radera
    2. Kul att inlägg från bloggens första månad fortfarande läses! Och tack för rättelsen.

      Radera
  2. Välkommen CH,
    Det stämmer att vi provade Bedel Cuvée RW -96 ihop förra året. Den innehöll 90% Pinot Meunier, ingen dosage och var väldigt bra. Bedel Extra Brut innehåller 57% Pinot Meunier och 32% Chardonnay och har 5-6 gram dosage. Den ska bli spännande att prova.

    SvaraRadera