söndag 27 november 2011

Rolfs kök sviktar lite

Rolfs kök är en av mina favoriter i krog-Stockholm. Maten brukar alltid hålla hög klass, både till lunch och middag, och vinlistan är imponerande. Dessutom brukar servicen vara trevlig och bra.

Gjorde ett besök igår tillsammans med min fru och ett par vänner. Det var proppfullt och tyvärr räckte inte personalen till—vi fick vänta i 45 minuter på att få beställa mat vilket innebar att förrätterna stod på bordet först 70 minuter efter att vi kommit. Det är inte godkänt. Ska säga att servicen var lika trevlig som vanligt och de bad om ursäkt—de var väl underbemannade helt enkelt vilket tyvärr är alltför vanligt i Sverige.
Vi började med en Diebolt-Vallois Prestige för rimliga 790 kr. De har precis bytt från Diebolt-Vallois till Billecart-Salmon som standardskumpa men vi lyckades lägga beslag på sista flaskan Diebolt-Vallois. Den var lika bra som alltid (och är ett fynd i beställningssortimentet) men kanske är det en champagne som passar bäst på sommaren med sin blommighet. Jag delade på en råraka med löjrom med min fru till förrätt, medan det andra paret tog kalvsylta respektive kantarelltoast. Alla var mycket nöjda. Till huvudrätten tog vi in en Sottimano Cottá 2007, en bra modern Barbaresco åt ”Barolo-hållet”. Jag tog entrecôte med Cafe de Paris-smör och haricot verts, en härlig retrokombination, till huvudrätt men blev besviken. Tillbehören var bra men köttet var bara OK. Även fisksoppan som en annan i sällskapet tog var medioker. Den enda huvudrätt som var riktigt bra var hängmörad chateaubriand med Fourme d’Ambert.
Den långsamma servicen när vi kom och de svaga huvudrätterna drar ner intrycket den här gången, men jag kommer att ge Rolf kök nya chanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar