onsdag 15 februari 2012

Gastrologik, redan en av Stockholms bästa krogar

Gastrologik har bara funnits i några månader men är redan en av Stockholms allra bästa restauranger, kanske den allra bästa. Jag var där igår för första gången och har dessutom ett besök inbokat i april som jag redan ser fram emot. Jacob Holmström och Anton Bjuhr har verkligen skapat något speciellt, och jag skulle bli mycket förvånad om de inte belönas med sin första Michelinstjärna redan i årets upplaga av Main Cities of Europe. Det får vi veta om några veckor.

Konceptet är att det inte finns någon fast meny. Man får välja mellan tre och sex rätter men vilka rätterna är får man inte veta förrän de står på bordet. De frågar givetvis efter allergier och preferenser och anpassar sedan menyerna lite. Menyn bygger sedan på vilka högkvalitativa råvaror som Gastrologik lyckats få tag på för dagen.

Vi tog sexrättersmenyn och allt från smårätter till huvudrätter höll högsta klass. Jag tappade räkningen men vi fick säkert tolv serveringar. Jag måste också nämna att servicen också höll högsta klass. Inte undra på det förresten när servitören tidigare arbetat på Fat Duck, Frantzén-Lindeberg och Mathias Dahlgren.

Vinlistan är bra och mycket sympatiskt prissatt. Vi delade på en flaska av Les Plantiers du Haut-Brion 2007, Haut-Brions vita andravin, och det kostade bara 1070 kr. Det går inte att köpa på Systembolaget men hos internationella vinhandlare kostar det här vinet runt tusenlappen så det är nästan inget påslag alls. Gårdagens champagne på glas var Amour de Deutz 2003. Ja, ni förstår att man som vinälskare inte blir besviken.

För mig är Gastrologik redan Stockholms näst bästa restaurang efter tvåstjärniga Frantzén-Lindeberg, och det är otroligt imponerande efter att bara ha funnits i tre-fyra månader. Dessutom har Gastrologik mycket lägre påslag på sina viner vilket för mig är ett stort plus. Jag hoppas att Frantzén-Lindberg snart får sin tredje stjärna och om Gastrologik kan fortsätta hålla den här klassen kommer det inte att dröja länge innan de har två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar