onsdag 1 februari 2012

Några ord om barnmat

Jag har en son som är två år och jag vill gärna dela mat- och vinupplevelser med honom i framtiden. Jag brukar skoja om att han ska kunna skilja mellan en Bordeaux och en Bourgogne (bara genom att dofta, så klart) när han är sex år, och givetvis ska han kunna skilja på en blanc de blancs och en cuvée. Korkdefekt ska han känna igen ännu tidigare. Jag tror att det här kan bli en kul grej och samtidigt tror jag att det är nyttigt att öva upp doftsinnet.

Dessutom tror jag att det är viktigt att tidigt vänja barn vid bra mat. Om man som barn jämt får halvfabrikat, inplastad ”rökt” skinka från Scan, industribröd, osv, så är risken stor att man tror att det är så mat ska smaka. Och det vore sorgligt.

Igår kväll lagade jag kokt rödspätta med mandelpotatis- och jordärtskockspuré till honom och till efterrätt fick han honungsmelon och ananas. Han älskar sådan mat och jag älskar att ge honom sådan mat. Men OK, jag ska erkänna att jag värmde ICAs frysta ärtor och serverade som grönsak till huvudrätten. Jag hoppas att det fanns några vitaminer kvar i dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar