tisdag 7 februari 2012

Hur man lär sig mer om champagne

Jag fick ett vänligt mail från en läsare som ville ha tips om hur man lär sig mer om champagne. För mig är champagne en härlig hobby och jag hjälper gärna till. För tio år sedan var jag en vanlig Moët-drickare men det har hänt mycket sedan dess. Efter att jag hade skickat ett ganska långt svar kom jag att tänka på att fler kanske är intresserade. Så här är lite tips för er som vill lära er mer om champagne:

Vad gäller litteratur så kan jag varmt rekommendera The Finest Wines of Champagne av Michael Edwards. Den är inte lika fokuserad på provningsanteckningar som Juhlins böcker utan fokuserar i stället på historien, champagnehusen, odlarna och vinmakarna. Juhlins böcker är också bra, jag kan varmt rekommendera hans ”lilla” Champagne Guide (finns på svenska). Han kommer med en ny ”stor” bok i höst någon gång. Den kommer att heta 8000 Champagnes - jag rekommenderar att vänta på den i stället för att köpa 4000 Champagnes som kom ut redan 2004.

Sedan finns det en del bra sajter. Den här bloggen och utmärkta svenska vinforumet finewines.se är bra. Sedan kan jag rekommendera ett par engelska sajter:
http://www.wine-pages.com/guests/tom/intro.htm
http://www.thewinedoctor.com/
I övrigt kan jag bara rekommendera att prova många olika champagner, ta anteckningar, gärna blindprova så ofta som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar