måndag 16 april 2012

Champagnedelen av dryckesauktionen avslutad

Så är champagnedelen av dryckesauktionen avslutad. Det blev inga direkt överraskande resultat förutom att Winston Churchill 1990 återigen blev osåld. Den här gången stannade budgivningen på 2000 kr. Käre säljare, om du läser det här så tycker jag att du ska höra av dig till mig så ska jag hjälpa dig hitta en köpare.

De två flaskorna Comtes 2000 som jag raljerade över i förra veckan gick för 500 kr mer än vad köparen hade kunnat köpa dem för på vilket Systembolaget som helst. Tragikomiskt. Nåja, köparen fick ett bra vin i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Hej hur förvarar du flaskor som kommer med låda? Med eller utan? Spelar det någonsomhelst roll?

    Sedan funderar jag också på en annan sak. Det är ju himla viktigt att ha rätt förutsättningar hemma, temperatur, ljus, luftfuktighet, stående/liggande och annat är saker man kan lägga åtskilliga 1000 på att få till hemma. Men hur vet man vad en flaska varit med om innan den kommer hem? Den kan ju legat ljust och varmt i någon lagerlokal hos tillverkare, sedan skakats hej villt under transport till bolaget och till sist stått ljust o varmt igen på bolaget... Har Systemet några restriktioner eller policys för hanteringen av flaskorna?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym, ursäkta att jag dröjt med att svara. Jag brukar stoppa undan lådor på vinden och lagra flaskorna utan. Med undantag för Cristal som behöver extra skydd på grund av sin genomskinliga flaska fyller kartongen ingen funktion. Undantaget är förstås om man planerar att sälja champagnen efter ett par år - då kommer en originallåda, helst obruten, att öka värdet.

    Du har helt rätt att flaskans historik är viktig. Därför skulle jag aldrig köpa någon dyrare champagne i ett varmt land, till exempel i Sydeuropa. Om de fraktats i lastbil kanske de stått timtals i över 30 grader och det kan döda ett vin. Visst kan det vara ett problem med varma butikshyllor också, särskilt om vinet stått länge. Men relativt nysläppta viner brukar jag inte oroa mig särskilt mycket för. Några månader i rumstemperatur skadar inte en champagne.

    SvaraRadera