måndag 23 april 2012

Lagring av champagne, del 1

Akademikern, en läsare av bloggen, har bett mig att skriva om lagring av och investering i champagne. När jag började skriva insåg jag att det finns ganska mycket att säga så det här blir första avsnittet i en följetong.

Det går inte att säga att champagne blir bättre med lagring – det finns många som föredrar ung champagne. Däremot är det tveklöst så att champagne förändras med lagring. En Krug 1979 smakade på ett visst sätt när den släpptes och på ett annat sätt idag. Jag skulle själv utnämna 1979 och 1988 till mina favoritårgångar just nu – bra champagner från de här åren har helt rätt mognadsgrad för min smak. Men det finns både yngre och äldre champagner som är lika utvecklade. Jag tänker till exempel på Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996, en underbar champagne som känns mycket utvecklad för sin ålder.

De här skillnaderna beror på champagnens karaktär (syra, druvmaterial, malolaktisk jäsning eller inte, osv). Vissa champagner är kända för att kräva lång lagring för att komma till sin rätt. Clos des Goisses är ett exempel på det, Salon ett annat. Jag drack Salon 1976 på magnum hösten 2010 och den var fortfarande alldeles för ung och skulle säkert ha behövt minst en decennium till i källaren. Däremot tycker jag att Salon 1996 redan är fullt njutbar, åtminstone från flaska. (Champagne utvecklas nämligen långsammare på magnum.)

Sedan beror det förstås på hur champagnen lagrats: Har den lagrats i rätt temperatur (10-12 grader), rätt luftfuktighet (över 50%), mörkt och legat stilla? För sval temperatur kommer att ge långsam utveckling, för varm kommer att ge för snabb utveckling för att smak- och doftämnen ska utvecklas optimalt. För torr luft (inte bra för korken), för ljus lagring och en flaska som flyttats runt mycket kan göra att vinet blir helt förstört. Flaskans historik är därför viktig om man till exempel köper en äldre champagne. Några champagnehus har löst problemet genom att spara en del av varje årgångsvin och låta de flaskorna ligga kvar under perfekta förhållanden i sina kalkstenskällare i Champagne och sedan släppa vinerna till försäljning långt senare. Dessa viner kallas ofta för oenothèque-viner, även om det begreppet också används för viner som husen lagrar för eget bruk. Krug gör det och kallar dessa för Krug Collection. Krug Collection 1989 släpptes för något år sedan medan 1988:an och 1990:an inte anses redo än. Men egentligen är Krug Collection 1989 helt enkelt en perfekt lagrad Krug 1989. Moët & Chandon gör likadant med Dom Pérignon och kallar dessa för Dom Pérignon Oenothèque. (Man kan just nu köpa Dompa 1996 och Dompa Oenothèque 1996 tillsammans i en snygg låda för 5294 kr.) Dessa är ungefär dubbelt så dyra som nysläppta årgångsviner. Både Krug och Moët & Chandon degorgerar sina oenothèque samtidigt som man släpper de för första gången men det finns också hus som släpper sendegorgerade viner långt efter första släppet. Bland annat Henriot och Bollinger gör det. Bollinger RD är till exempel en sendegorgerad version av Bollinger Grande Année.

Även non-vintage champagne kan vinna på lagring men det är lite knepigt, eftersom ytterst få hus skriver ut degorgeringsdatum på sina non-vintage-champagner. Redan när man köper dem kan de ha ett par år på nacken. Jag kan varmt rekommendera att lägga undan ett par lådor non-vintage Bollinger, Roederer eller Pol Roger i ett par år.  Redan efter ett par år kommer de här vinerna att vara betydligt bättre än sina nysläppta syskon. Tycker jag i alla fall, det är som sagt en smaksak. Och jag vet av egen erfarenhet att det fungerar utmärkt även i rumstemperatur, till exempel i en garderob. Undvik köksskåp bara, i synnerhet skåpet ovanför kylskåpet!

7 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. Tack Johan! Du har en väldigt trevlig blogg själv, som jag precis har upptäckt och nu länkar till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj det var generöst, tackar för det!

      Radera
    2. Dom Perignon degorgerar väl sina flaskor vid release, dvs Oenotheque har lagrats längre innan degorgering.

      Radera
    3. Anonym, ja jag hade fel om Dom Pérignon Oenothèque. De är sendegorgerade.

      Radera
  3. Hej.

    Jag gifter mig den 2:a juni och tänkte ge min fru champagne som morgongåva. Jag tänkte ge henne 4 flaskor champagne och tänkte höra med dig om du kan rekommendera några som lämpar sig för att lagra i 1,3,5 respektive 10 år då jag tänkte att vi ska öppna en flaska vid bröllopsdagarna. Gärna inte allt för dyra flaskor och gärna sådana som man kan beställa på systembolaget.

    Mvh Mathias

    SvaraRadera
  4. Hej Mathias!
    Vilken härlig idé! Stort grattis till kommande bröllopet också.

    Till att börja med så finns det ett stort urval. I princip alla champagner på Systembolaget, inklusive årgångslösa, klarar och vinner på lagring i upp till fem år. Valet av tioårsflaskan kräver lite mer omsorg.

    En idé är att köpa fyra flaskor av samma sort och följa deras utveckling. En vanlig Bollinger Special Cuvée (395 kr) skulle i så fall vara en bra kandidat - den vinner verkligen på några års lagring. Eller om du köper två Bollinger Special Cuvée till 1- respektive 3-årsjubileet och två Bollinger Grande Année 2002 (849 kr) till 5- och 10-årsjubileet.

    Nu önskar jag att jag kommit på samma idé själv!

    SvaraRadera