onsdag 11 april 2012

Ris och ros till aprilauktionens champagner

På måndag är det dags för årets tredje dryckesauktion och champagnerna håller högre klass än på länge. Eller vad sägs om godbitar som Krug Clos du Mesnil 1979 och Jacques Selosse 1986? Båda är riktiga kultchampagner. Clos du Mesnil för att 1979 var första årgången av detta vin som jag håller som världens bästa champagne. Jag har druckit 1979:an en gång och det var en upplevelse jag aldrig glömmer. Jacques Selosse 1986 för att det var Anselme Selosse genombrottsvin och gav honom utmärkelsen Årets vinmakare i Frankrike 1994. Sådana här unika viner är svåra att värdera. Utropspriset är 15.000 kr för Clos du Mesnil 1979 och det är ungefär vad jag tippar att den går för. Selosse 1986 har ett utropspris på 3000 kr och den kommer garanterat att gå för mer än så.

Dessutom finns den bästa årgången av Dom Pérignon som jag smakat med: Dom Pérignon 1985. ”Kaffe, chokladkola och massor av syra” står det i mina provningsanteckningar. En fantastisk champagne. När jag varnade för Dom Pérignon 1990 inför marsauktionen skrev jag ”satsa på 1988 eller 1985 i stället - två riktigt vassa årgångar av Dompa som säkert dyker upp senare i vår”. Nu är det redan dags. Det är alltid osäkert med äldre viner på auktioner men om jag visste att det var en bra flaska så skulle jag betala betydligt mer än utropspriset på 2500 kr för den.

Den Winston Churchill 1990 som inte blev såld på marsauktionen finns med igen, den här gången med utropspris 2600 kr i stället för 2800 kr. Jag rekommenderade den redan förra gången och gör så igen.

Det finns två trälådor med Salon 1995 respektive Salon 1996, två underbara årgångar av Salon. Båda har dessutom mycket rimliga utropspriser!

Sedan måste jag utfärda en varning för några märkliga poster. Jag blir irriterad eftersom dryckesauktionerna är i regi av Systembolaget och i en sådan monopolsituation borde Systembolaget förvalta sitt uppdrag bättre. Enligt Systembolagets hemsida ska auktionerna begränsa sig till ”värdefulla samlarobjekt” som ”omsätts på internationalla dryckesauktioner samt har en bred dokumenterad efterfrågan”. Då undrar jag hur Palmer 1996 kan släppas fram och hur utropspriset kan bli så fel? Palmer är ett kooperativ som gör hyggliga champagner men värdefulla samlarobjekt? Knappast. Palmer 1996 på magnum såldes på Systembolaget för 600 kr för bara ett par år sedan och att nu ha ett utropspris på 1225 kr (inklusive avgifter) för samma champagne är bara löjligt. Dessutom finns det återigen med champagner som idag kan köpas på Systembolaget för lägre pris än utropspriset: Comtes 2000 (1470 kr på auktionen, 1350 kr på Systembolaget) och Cristal 2004 (1715 kr på auktionen, 1650 kr på Systembolaget). Två bra champagner, absolut, men enklare och billigare att köpa på Systembolaget.

1 kommentar: