torsdag 26 april 2012

Gastrologik håller klassen

Jag besökte Gastrologik för andra gången i förra veckan och kunde till min glädje konstatera att de håller klassen. Det var nog till och med ännu bättre än förra gången, kanske tack vare bättre tillgång på råvaror så här på vårkanten. Vi tog stora menyn igen och allt var riktigt bra. Jag skrev inte ner rätterna men däremot vinerna:

Veuve Clicquot 2002
Weingut Dr. Bürklin-Wolf Pechstein GC 2009
Domaine Georges Mugneret Nuits St Georges Les Vignes Rondes 1er Cru 2009

Veuve Clicquot gör bra årgångsviner och 2002 är exceptionellt bra. Jag är förvånad att den finns kvar i beställningssortimentet. Rekommenderas starkt! Av de champagnehus som ägs av LVMH verkar Veuve Clicquot, trots sin storlek, vara relativt ensamma om att satsa på högre och högre kvalitet. Jag har sett att de precis har släppt La Grande Dame 2004 på Heathrow och det tyder på att de gör ett ”årgångshopp” från 1998 till 2004 – ett så långt hopp har de aldrig gjort förut. Och det kan i sin tur vara en förklaring till varför vanliga årgångsvinet från 2002 är så bra – Grande Dame-druvorna har hamnat i det vinet.

Weingut Dr. Bürklin-Wolf Pechstein GC 2009 är en fantastisk riesling och trots att jag är insnöad på champagne var det här kvällens vin. Mycket exotisk frukt, kryddor och mineraler, en väldigt speciell riesling som passade utmärkt till mat. Det finns ingen Grand Cru-klassificering i Pfalz, men Bürklin-Wolf har lagt till ”GC” för att indikera att det här vingårdsläget förtjänar högsta status. Lite kul. Jag kan för övrigt rekommendera Finare Vinares utmärkta artikel om Weingut Dr. Bürklin-Wolf.

Avslutningsvis drack vi en röd bourgogne som var kvällens dyraste vin och bra, men inte gjorde något starkare intryck.

2 kommentarer:

  1. > Av de champagnehus som ägs av LVMH verkar Veuve Clicquot, trots sin
    > storlek, vara relativt ensamma om att satsa på högre och högre kvalitet

    :) Du menar att Krug har sunkat ner sig på sistone? Ja, det har du kanske rätt i - GC:n *är* snäppet sämre på sistone... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag håller fortfarande Krug som den klarast lysande stjärnan i Champagne, men ja, utvecklingen går åt fel håll. Krug GC och rosén har blivit lite sämre och dessutom släpper de årgångsviner (2000 och, som det verkar, 2003!) som de hade avstått från tidigare.

    SvaraRadera