torsdag 13 mars 2014

Stjärnor till Oaxen och Operakällaren

Igår presenterade Michelinguiden vilka svenska restauranger som belönas med stjärnor i 2014 års guide. Som väntat fick Oaxen en stjärna direkt, jag hade spekulerat i att de kanske skulle få två direkt men de får vänta ett år på sin andra stjärna. Stort grattis till ägarparet Agneta och Magnus!

Och, som jag faktiskt också spekulerade i efter ett besök där i somras, får Operakällaren tillbaka sin stjärna efter att ha varit utan sedan 2010. Mycket välförtjänst och stort grattis till Stefano Catenacci!

Jag ska till Stockholm om två veckor och hade faktiskt redan planerat in besök på just Oaxen och Operakällaren. Jag hoppas att det inte blir svårt att få bord nu...

2 kommentarer:

  1. Håller med om att Oaxens stjärna var väntad och välförtjänt, de håller hög klass helt klart. Och kul att Operakällaren kopplar greppet igen. En del nyheter även i Göteborg. Björn Persson har stängt Kock & Vin * för att satsa på en ny mer informell inrättning under namnet Koka. Likadant gjorde Stefan Karlsson som stängde Fond * på nyårsafton 2013 och nu jobbar på att öppna i ny lokal hörnet Olof Wijksgatan och Johannebergsgatan, just nedanför Göteborgs konstmuseum. Ska bli spännande att följa utvecklingen och se hur de nya restaurangerna artar sig när de öppnar nu under våren 2014. Nya stjärnskottet Bhoga på Norra Hamngatan fick kvickt en välförtjänt stjärna i guiden och Sjömagasinet har inte oväntat fått tillbaka sin efter ägarbytet Leif Mannerström/Ulf Wagner. Inte förvånande behåller både 28+ (den i mitt tycke vassaste restaurangen i Göteborg) och Thörnströms Kök sina stjärnor. På tillväxt står sannolikt synnerligen ambitiösa Upper House i Gothia Towers, som öppnade i sept 2013 men som redan låtit tala om sig. En restaurang som ibland nämns i sådana här sammanhang är Edin Dzemats Linnéa Art Restaurant som jag besökt ett par gånger men som enligt min bedömning inte håller måttet och där betyget också dras ner kraftigt av inredning, bestick o s v. Frida Ronges VRå och nyöppnade japanen Hoze får ses som mycket lovande, men det är nog tveksamt om de kommer att belönas i guiden.

    SvaraRadera
  2. Topprestaurangerna i Göteborg skulle jag gärna vilja besöka. Trots att jag har svärföräldrar där har jag bara varit på Sjömagasinet.

    SvaraRadera