tisdag 13 maj 2014

Hinoki and the Bird en bra restaurang

I fredags gick jag och min fru äntligen ut och åt middag på en bra restaurang här i Los Angeles. Det är något vi hade längtat efter länge – det var faktiskt lite jobbigt att bo i Manila där restaurangstandarden är så låg.

Vi bor i Century City och där ligger en restaurang som tydligen är riktigt inne nu: Hinoki & The Bird.  Century City är en rätt steril del av LA med höga kontorsbyggnader och ett par turisthotell men jag gillar området på något sätt och jag har bott på Intercontinental flera gånger under mina tidigare besök.

Hinoki & The Bird har en meny inspirerad av det japanska köket och man beställer in smårätter som gärna delas av alla runt bordet. Vi tog bland annat:

Marinated tuna, lemongrass salad
Hamachi, blood orange, avocado
Beef tartare, pickled jalapeno, parmigiano

Kale, crispy and raw, curried almonds, pecorino, red wine vinaigrette
Jidori chicken

Och några rätter till. Allt var mycket bra och det var en härlig bullrig stämning i lokalen. Jag kan varmt rekommendera ett besök!

Jag ville egentligen dricka champagne till men de andra ville ha rödvin så jag beställde in Araujo Estate Altagracia 2010, ett vin med drygt 80% Cabernet Sauvignon från Napa Valley. Jag bad sommelieren om ett vin från Kalifornien i klassisk Bordeauxstil och det här var ett av hans rekommendationer. Väldigt koncentrerat och kryddigt vin med mycket potential. Lite för ungt kanske men mycket bra redan nu. Jag borde börja föra noggrannare anteckningar på de stilla kaliforniska viner jag dricker här.

6 kommentarer:

  1. Kan du rekommendera ett bra vin från Kalifornien i klassisk Bordeauxstil som finns att köpa/beställa på SB? runt 2-300 kronor.

    Skulle vara jätteuppskattat!

    Mvh Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera Chateau Montelena Cabernet Sauvignon 2011 för 299 kr. 2011 var ett knepigt och svalt år i Napa men Montelena lyckades bättre än de flesta. Priset 299 kr är mycket bra - till och med något billigare än i de billigaste vinbutikerna här.

      Montelena är för övrigt känt för att de vid en stor vinprovning i Paris 1976 vann Chardonnay-klassen trots att de bästa bourgognerna var med. Den händelsen finns beskriven i filmen Bottle Shock från 2008.

      Radera
  2. Tack så jättemycket!
    Bör jag lufta det?

    Mvh Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Ge det minst en timme i karaff.

      Radera
  3. Har handlat den nu!

    Finns det någont mer tips, som kostar runt 200:- som kan vara mer "vardagsvin"?

    Mvh Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, återkom gärna med en rapport när du druckit det.

      För 200 kr skulle jag satsa på Italien eller Spanien i stället för USA. De mest intressanta amerikanska vinerna är antingen dyrare än så eller når aldrig Sverige.

      Däremot finns det ett bra utbud av Rioja-, Toscana- och Piemonteviner för 200 kr.

      Radera