torsdag 22 januari 2015

Rotselleri i köttfärssås

Jag skriver sällan om matlagning här på bloggen och det beror på att jag alltför sällan lagar mat. Jag skulle vilja lära mig mer om det. Såvitt jag minns har jag bara två gånger under bloggens historia lagt upp recept, dels min syn på Biff Rydberg, dels ett recept på en mycket lyckad fisksoppa. Soppan kan faktiskt vara det godaste jag lagat.

Något som jag är bra på är köttfärssås. Köttfärssås kan bli fel på en massa sätt, den kan vara för lös och för torr, och så kan man sabotera den totalt genom att hälla mjölk, grädde eller ketchup i...

Nycklarna till min köttfärssås är två: tomatpuré och en rejäl näve finriven rotselleri. Så här ser receptet ut:

Vatten
Köttbuljongtärning eller köttfond
Lättstekt köttfärs
Tomatpuré
Riven morot
Riven rotselleri
Finhackad gul lök som fått fräsa lite i olja eller smör
Purjolök
Pressad vitlöksklyfta

Proportionerna får man smaka sig till men ungefär en halv liter vatten, 600 gram köttfärs, tre morötter, en rotselleri, en gul lök, en en purjolök, 300 gram tomatpuré.

Sedan får allt koka ihop i minst en halvtimme. Blir det för lite vätska späder man med vatten. Den koncentrerade smaken av tomat från tomatpurén i kombination med köttbuljongen som bas och den distinkta smaken av rotselleri gör att man inte behöver några kryddor.

6 kommentarer:

  1. Tjena!

    Alla bra raguer/köttfärssåser måste baseras på selleri, morötter och gul lök.
    Sen efter smak:
    - Tomater (lägg i tomatkvisten också, det kan låta tramsigt men funkar bra)
    - Rötjut
    - Buljong (beroende på om det är vegetarisk "köttfärssås" väljs lämplig)
    - Spiskummin
    - Cayennepeppar
    - Vitlök
    - Blandfärs / quornfärs / sojafärs
    - Något sött, typ ketchup
    - Salt / peppar

    Måtten är inte så viktiga, det viktiga är att du gillar slutresultatet. Sjud i typ...fyra timmar, eller säg fem timmar då.

    Perfektion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Jag avskyr ketchup coh tycker inte att det behövs något sött i köttfärssås, men övriga tips låter bra.

      Radera
  2. Hej igen,

    Jag avskyr ketchup jag med. Trots detta är det bra med sötma för att balansera syran i övriga ingredienser. Det räcker oftast inte med morötterna.

    SvaraRadera
  3. Intressant med spiskummin - det blir ju onekligen en ganska speciell smak. Annars brukar jag stänka i lite worcestersås, det ger bra syra och smak. Sedan är det hyfsat proppat med umamiämnen också.

    SvaraRadera
  4. Tanken är inte att ösa på med spiskummin utan att hålla det till en ytterst liten, liten puff med kryddburken!

    SvaraRadera
  5. Pröva gärna med en liten skvätt cognac men se till att alkoholen kokar bort

    SvaraRadera