torsdag 16 augusti 2012

Manila och Nalen

Jag har precis åkt till Manila på en veckolång jobbresa. Manila är en spännande stad och här kan man faktiskt hitta riktigt bra viner till rimliga priser. Många länder i Asien, till exempel Thailand, har så höga skatter på vin att man blir tvungen att hålla sig till öl, men inte Filippinerna. Jag har en vinintresserad vän här och jag tog med en Selosse Substance, en av mina absoluta favoritchampagner, hemifrån för säkerhets skull.

Jag kommer att återkomma med mat- och vinupplevelser härifrån men först vill jag skriva om en riktigt bra lunch jag åt i Stockholm i tisdags innan jag åkte.

Nalen måste vara en av Stockholms bästa lunchrestauranger. De har dagens lunch för 108 kr och den håller allra högsta klass, klart bättre än många dyrare ställen. I tisdags serverade de rostat anklår med potatisfondant, savoykål, rostade valnötter & prästostcrème. Anka är lätt att misslyckas med men den här var perfekt tillagad och tillbehören mycket goda, inte minst prästostcrèmen.

Det finns många ställen i innerstan som serverar dålig lunchmat för runt 90 kronor och så finns det pärlor som Nalen där man får riktigt bra mat för bara en tjuga till. Nalen är med rätta mycket populärt så man bör boka bord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar