söndag 5 augusti 2012

Nya årgångar av Krug och Comtes

Det är alltid trevligt när det släpps nya årgångar av de stora prestigechampagnerna. I år har både Krug och Taittinger släppt nya årgångar: Krug 2000 respektive Comtes de Champagne 2002. Både årgångs-Krug och Comtes är mycket pålitliga champagner som levererar nästan varje årgång.

Krug 2000 provade jag tidigare i somras och blev mycket imponerad av. Comtes 2002 har inte provat än. Ingen av de här har nämligen släppts i Sverige än så jag beställde nyligen några från franska Millesimes, en mycket bra online-vinhandlare med stort utbud av bra franska viner på flaska. När jag handlar lådvis köper jag från England men när man vill prova några olika flaskor är Millesimes bäst. Men dagens låga eurokurs är det dessutom mycket billigt. Comtes 2002 kostade knappt 750 kr per flaska (89,70 Euro) vilket nästan är halva priset jämfört med de 1350 kr som Comtes 2000 kostar på Systembolaget. Krug 2000 kostar knappt 1450 kr per flaska (Krug 1998 kostar 1929 kr på Systembolaget). Sedan tillkommer frakt på cirka 100 kr/flaska men då får man det levererat hem till dörren på 2-3 dagar även om man råkar befinna sig i en småstad som Fjällbacka.

Det kommer inte att dröja många dagar innan jag har provat Comtes 2002 så jag återkommer snart med mina intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar