torsdag 6 september 2012

New York, New York

Just nu sitter jag på ett plan till New York tillsammans med min fru för en skön långhelg utan barn. Det är inte omöjligt att jag sitter och sippar på ett glas Joseph Perrier Cuvée Royale 2000, Finnairs standardchampagne. Det är ingen favorit (jag rekommenderar inte köp) men en hygglig champagne. Jag har skrivit det här inlägget i förväg – jag tror inte att det finns Internet på planet.

New York är för mig restaurangstaden nummer ett i världen och utbudet är enormt. Förra året besökte vi Eleven Madison Park som då hade en stjärna i Michelinguiden. Det var en helt fantastisk upplevelse, kanske den allra främsta restaurangen jag varit på. Den har sedan dess blivit höjd från en till tre stjärnor så det var ett besök i rättan tid.

Vi ska hälsa på släktingar ute på Long Island och vi kommer bara att ha två dagar inne på Manhattan och valet av restauranger blir inte lätt. Tiden är för kort. Vi har bord på tvåstjärniga Marea som säkert är jättebra men jag kan ändå inte låta bli att fortsätta leta.

Lustigt nog brukar man kunna hitta champagne till mycket rimliga priser i New York. Jag gissar att champagnehusen är mycket måna om att behålla USA-marknaden och därför har valt att dumpa priserna i USA i kölvattnet av den ekonomiska krisen. Det kan mycket väl bli så att det kommer att följa med ett par flaskor hem i resväskan.

Jag återkommer givetvis med rapporter.

2 kommentarer:

  1. Hej !
    JO, jag undrar en annan sak.... har du provat ngn av de där sendegorgerade Palmer som kommit.Jag hittar inget mer om -89:an som du tipsade om i maj/juni. Nu senast i sept var det årgång -95. Jag köpte för en del år sedan B.B -96 och tänkte att de skulle bli ngt. Men jag har provat i år och det blev inget vidare. Känns mest som äppeljuice, utan ngn som helst finess, så frågan är om sen degorgering hjälper?? Är verkligen Champagne billigare i NY? Ett tag sen jag var där, har annars tyckt att Champ haft hysade priser i Sverige!?
    Hälsningar
    Kransen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kransen!
      Ursäkta att jag dröjt några dagar med att svara. Jag kom hem i morse och har försökt vara online så lite som möjligt under New York-resan.

      Jag har inte provat Palmer -89 än. Däremot har jag druckit 96:an ett antal gånger. Jag köpte på mig en hel del Palmer 1996 på magnum för några år sedan. Den var riktigt bra i sin prisklass men som med många enklare 96:or så är syran för hög i förhållande till frukten och efter några år är det bara citronvatten kvar. Eller syrlig äppeljuice kanske?

      Vad gäller champagne i New York så man kan inte generellt säga att champagne är billigare. Cristal är till exempel riktigt dyrt. Men man kan ofta fynda. Jag var inne i en vinbutik på Broadway där de hade Mumm de Cramant för 55 dollar, till exempel.

      Radera