torsdag 13 september 2012

Restauranger i New York

New York är en fantastisk stad, kanske min favoritstad i världen. Jag skulle gärna bo där.

Efter dopet ute på Long Island hade vi två intensiva dagar inne på Manhattan. Första kvällen var vi så trötta att det blev snabbmat följt av film på hotellrummet.

Vår andra dag var vi sugna på sushi/sashimi till lunch och följde tips från en god vän och åkte till Bond Street Restaurant i Soho. Tyvärr hade den bara öppet kvällstid så vi vandrade ner till Thompson Street för att gå till Omen, ett annat restaurangtips från säker källa, känd för sin sashimi. Den visade sig också bara ha kvällsöppet och nu började vi bli riktigt hungriga. Till slut hamnade vi på Balthazar, en restaurang som ofta är med när olika tidningar och tidskrifter ger restaurangtips i New York. Därför är den lite av en turistfälla men den är ändå bra! En charmig och stojig fransk bistro.

Middag åt vi på ett übercoolt steakhouse nere i Meatpacking District: Abe & Arthur's. Coola människor, musik på hög volym och bra men inte exceptionell mat. Jag hade kanske hellre ätit på en stjärnkrog men nu fick vi en riktig New York-upplevelse i stället. Jag kan varmt rekommendera deras tonfisktartar-tacos till förrätt. Jag och min fru delade på en 18oz NY Strip, hängmörad i 28 dagar, och köttet var mycket bra. Det var inte jag som valde vinet men det blev någon kalifornisk Syrah som var OK, inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar