tisdag 18 september 2012

Restaurang Museet imponerar stort

Jag bor mindre än hundra meter från Restaurang Museet men först igår gjorde jag mitt första besök där. Jag hade fått för mig att Museet var en medioker restaurang och enda anledningen till att vi gick dit igår var att vi skulle på bio på Biografen Sture som ligger vägg i vägg med restaurangen.

Vilken glad överraskning jag fick! Utmärkt service, bra meny och riktigt vällagad och god mat. Jag tog en ”24-timmars” grissida med tryffelpotatispuré, smörkokt morot, gräslök och äppelsky och den var helt underbar.




Den här rätten hade till och med varit ett starkt kort på en topprestaurang som Djuret.

Vinutbudet är bra med ovanligt många viner på glas, men jag hade gärna hade sett lite lägre påslag på de bättre vinerna. Jag tycker inte om restauranger som kör med procentuella påslag på vin vilket gör att dyrare viner blir svindyra – det håller oss vinnördar borta. Ett trevligt undantag var Comtes de Champagne 2000 som fanns för 1495 kr per flaska. Just Comtes finns till rimligt pris på många restauranger i Stockholm – det tackar vi för!

Det blir garanterat ett återbesök på Museet snart! Nästa gång ska jag prova förrätt också – det hade vi inte tid med igår.

1 kommentar:

  1. YES! Även jag har fått upp ögonen för Museet. Lunchat 2 ggr och det är precis som du säger; otroligt vällagat mat. 115:- är ett underpris. En liten soppa med bröd bjuds det alltid på också.

    SvaraRadera