måndag 15 juni 2015

Bra viner på prinsbröllopet

I lördags var det bröllop mellan prins Carl Philip och Sofia Hellqvist här i Stockholm och till bröllopsmiddagen serverades dessa viner:

Champagne Diebolt-Vallois Tradition Brut
Pommery 2005
Maison Trimbach Riesling Sélection de Vieilles Vignes” 2011

Bra val rakt igenom, tycker jag. Jag hade i och för sig valt Diebolt-Vallois Prestige Brut i stället för Tradition, inte minst som de kostar lika lite (369 kr) i Sverige, men är glad att valet föll på Diebolt-Vallois. Jag har inte provat Pommery 2005 och spontant känns Systembolagspriset 605 kr för dyrt men kungahuset fick säkert ett bättre pris.

Riesling från Alsace, Pinot Noir från Sydafrika och en bra Sauternes på det. Inte illa! 

2 kommentarer:

  1. Suduiraut är en klart bra producent (sedan mitten av 90-talet) men 2002 är en svag Sauternesårgång. Vinet är dock billigt på SB, så det kan vara en bra Sauternes för sitt pris. Pommery har f.ö. ofta figurerat i kungliga sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag drack Suduiraut 2001 för några månader sedan och den var riktigt bra, men jag att 2001 är en stor årgång också. Jag har inte provat någon Sauternes från 2002 överhuvudtaget.

      Radera