onsdag 2 september 2015

Konservativ koreansk mat på La Yeon

Sedan jag upptäckte att San Pellegrino har tagit fram en lista över de 50 bästa restaurangerna i Asien har jag nu hunnit beta av alla tre som ligger i Seoul. I mars var jag på fantastiska Jungsik, 10:a på listan. I april gick på Ryunique, 27:a på listan, och blev mycket besviken. Häromkvällen var det dags för La Yeon, 38:a på listan.

La Yeon ligger högst upp i lyxhotellet Shilla och utsikten är fantastisk. Maten är traditionell koreansk och de andra gästerna såg ut att tillhöra den koreanska överklassen. Maten var bra och korrekt men också konservativ och lite tråkig. Jag har ätit många typer av koreansk mat och brukar alltid bli nöjd men kvarterskrogen bredvid kontoret serverar lika bra mat för en tiondel av priset. Jag kommer inte att gå tillbaka till La Yeon.

Det är en omaka trio restauranger San Pellegrino valt ut från Seoul. Jungsik som blandar modern kreativ matlagning med traditionella koreanska smaker och verkligen lyckas fullt ut, Ryunique som försöker vara kreativ men inte lyckas laga god mat och så konservativa La Yeon. Jungsik ska absolut vara högt på listan medan de andra två inte platsar alls. Med tanke på hur mycket bra mat jag ätit här i Seoul genom åren måste det däremot finnas andra restauranger som platsar.


En av huvudrätterna i den lilla avsmakningsmenyn.


















Ett slags vegetarisk bibimbap.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar