tisdag 31 januari 2012

Apsleys kan varmt rekommenderas

I lördags avslutades en härlig restaurangvecka i London med ett besök på enstjärniga Apsleys, en restaurang som öppnade 2009 och fick sin stjärna i Michelinguiden efter bara fem månader (vilket är rekord för London). Själv tycker jag att den borde vara mycket nära två stjärnor vid det här laget. Den är i alla fall den klart bästa enstjärniga restaurang jag varit på, och jag håller den högre än tvåstjärniga Hibiscus.


Apsleys ligger inne i Londons dyraste hotell, The Lanesborough, och drivs av kocken Heinz Beck, en tysk kock som har haft en mycket framgångsrik karriär i Italien, med bland annat trestjärniga restaurangen La Pergola i Rom. Maten är italiensk Medelhavsmat men med en modern twist. Förrätten pesco di pesce får inte missas och jag kan även varmt rekommendera den saltinbakade piggvaren, Rombo in pasta di sale. Vinlista, service, allt får högsta betyg av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar