söndag 13 juli 2014

Cédric Bouchard - en presentation

Jag tänkte börja serien av presentationer av odlare med Cédric Bouchard, en av 2000-talets största stjärnskott i Champagne.

År 2000 fick Cédric Bouchard börja låna vingården Les Ursules av sin far. Eftersom han inte ägde odlingen själv kunde han inte göra vin som recoltant-manipulant (odlare) utan startade det minimala huset Roses de Jeanne för ändamålet. Enligt Roses de Jeannes också minimala hemsida kallar sig nu Cédric för odlare så kanske han tagit över ägandet av några av sin fars vingårdar nu. Vad Cédric Bouchard än kallas formellt sett så jag kommer jag alltid att betrakta honom som odlare.

Cédric Bouchard håller till i Champagnes sydöstra utkant, närmare bestämt i byn Celles-sur-Ource, en Pinot Noir-dominerad by som inte ens är klassificerad som premier cru. Han använder biodynamiska metoder, skördeuttaget är lågt, han blandar inte viner från olika vingårdar, han använder inga ekfat, ingen filtrering och ingen dosage. Resultatet är väldigt speciella champagner som döps efter vingårdarna:

Cote de Bechalin: 100% Pinot Noir.
Inflorescence Val Vilaine: 100% Pinot Noir.
Inflorescence La Parcelle: 100% Pinot Noir.
La Bolorée: 100% Pinot Blanc.
Le Creux d'Enfer Rosé de Saignée: rosé på 100% Pinot Noir.
La Haute-Lemblé: 100% Chardonnay.
Le Presle: 100% Pinot Noir.
Les Ursules: 100% Pinot Noir.

Produktionen är liten och ingen av de här vinerna lär någonsin dyka upp på Systembolaget men de går ibland att hitta på ambitiösa restauranger och vinbarer i Stockholm, till exempel Eriks vinbar och Frantzén.

Jag har provat fyra av champagnerna ovan: Les Ursules, Val Vilaine, La Haute-Lemblé och rosén. När jag provade rosén trodde jag inte ens att det var en champagne, beskan var kraftig och den var inte särskilt god. Intressant kanske inte men inte njutbar. De andra tre, däremot, är alla härliga biodynamiska champagner i burgundisk stil. Jag kan varmt rekommendera alla tre.

Jag har också läst att Cédric Bouchard experimenterar med stilla viner. En Chardonnay och en röd och en vit (!) Pinot Noir produceras tydligen men jag vet inte vad de heter.

12 kommentarer:

  1. Cédric Bouchard är onekligen en mycket intressant producent! Än så länge har jag bara testat en handfull av hans viner, men de lovar mycket gott! Jag har uppfattat det som att han släpper vinerna under två etiketter/varumärken: Roses de Jeanne, baserat på sina egna odlingar, och Inflorescence, baserat på druvor från pappans odlingar.

    /Martin

    http://champagne-bloggen.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, intressant! Det kände jag inte till.

      Radera
    2. Hej igen!

      Jag återkommer med en liten uppdatering! Från och med i år har han faktiskt valt att släppa samtliga viner under etiketten Roses de Jeanne. Det innebär exempelvis att Côte de Val Vilaine från 2012 numera heter Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine.

      Se även här: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2014/08/2011-cedric-bouchard-inflorescence-cote.html :)

      /Martin

      Radera
  2. Hej Elvis (och alla andra),
    jag köpte på mig några Bouchard när jag sist var i Tyskland, och en sak jag undrar kring är etiketterna. Köpte t.ex. några Côte de Béchalin, med degorgerings april 2014. Sedan står det en "V07" efter degorgeringen. Ska jag tolka det så att vinet har legat i 7 år på jästen?
    /Jürgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jürgen, det betyder att den är gjord på druvor från 2007. Den bör ha tappats på flaska våren 2008 och har alltså legat sex år på jästen.

      Radera
  3. Hej Elvis,
    låter ju logiskt, blev mest förvånad över att vinet i så fall är väldigt prisvärd i jämförelse med de andra jag köpte. Ännu bättre förstås. Tack för svaren,
    /Jürgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att gratulera till bra priser i så fall!

      Radera
  4. La boloree för 95 e på viking grace, les ursules på viking Mariella för 70e, övriga finns i viss mån på alkos flagshipstore på Arkadiagatan i Helsingfors. enligt läget i juni 2016. De bättre vinerna på VL oftast i vinshopparna vid a la carten, inte i vanliga taxfree hyllorna. Med vänlig hälsning pia, flitig båtåkare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt vilket bra utbud och priser!

      Jag åker aldrig Finlandsbåt men jag bor på Lidingö så jag ser dem i alla fall rätt ofta. :-) Och visst börjar jag bli lite sugen att åka på en inköpsresa.

      Radera
  5. Cedrics stilla coteux heter, vad jag minns från april i år, även de "le Creux d'Enfer". Chardonnayn fanns för provsmakning på GCH2016, men enligt importören så bokade restaurangerna in hela kvoten så ingen privatperson kommer åt den åtminstone via den finländska importören.../pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, tack! Jag har provat flera stilla viner från Champagne men har aldrig blivit riktigt imponerad.

      Radera