fredag 18 juli 2014

Pierre Péters - en presentation

Den första champagneodlaren jag presenterade var Cédric Bouchard och man kan säga att Pierre Péters är Cédric Bouchards motsats. Pierre Péters har producerat egen champagne sedan 1919, har de flesta av sina odlingar i den kanske allra främsta grand cru-byn i hela Champagne och produktionen är, med odlarmått, stor.

Pierre Péters har sin bas i Le Mesnil-sur-Oger men har också odlingar i Oger, Avize och Cramant. Alla dessa fyra är grand cru-byar och druvmaterialet är med andra ord av toppklass. Alla deras champagner, utom roséerna, är gjorda på 100% Chardonnay. Pierre Péters är väldigt populär just i Sverige där det trevliga ingångsvinet Cuvée de Réserve har blivit en storsäljare i det lägre prissegmentet. Det är en av de bästa champagnerna på Systembolaget under 300 kr. En torr, frisk och ren champagne, perfekt som aperitif. 

Sedan har Pierre Peters ett mycket bra årgångsvin som heter l'Esprit. Det finns tyvärr inte på Systembolaget längre men kan hittas i svenske importörens restaurangutbud för 399 kr. Det går säkert att beställa som privatimport via Systembolaget till det priset men det är lite krångligt. l'Esprit är en blandning av fyra olika vinlotter i Mesnil, Oger, Avize och Cramant.

Sedan har Pierre Péters något ganska ovanligt bland odlare: en prestigechampagne. Den hette förr Cuvée Spéciale men har bytt namn till Cuvée Spéciale Les Chétillons efter vingården i Le Mesnil-sur-Oger som druvmaterialet kommer (och alltid kommit) ifrån. Det här är en av mina absoluta favoritchampagner. Den görs nästan varje årgång, även ett knepigt år som 2001, och brukar alltid vara bra. Charmig som ung och ännu bättre med lite mognad. Pigg och frisk med mycket nötter och mandel. Senaste årgången är 2006 och finns i beställningssortimentet för 599 kr vilket jag tycker är ett bra pris för en sådan toppchampagne.

Sedan har Pierre Péters ett rosé som heter Albane Rosé där det ingår 15% Pinot Meunier. Den har en obehaglig beska, antagligen från Pinot Meunier-materialet, som jag har svårt för men jag vet andra som tycker att det här är en bra rosé. En bra grundregel för mig är att roséchampagne ska göras av Pinot-dominerade hus eller odlare.

Avslutningsvis har Pierre Peters ytterligare två spännande non-vintage i sortimentet: en Extra Brut med bara 2 gram dosage. Jag är generellt lite tveksam till så här låg dosage men tycker att det är en bra champagne som påminner mycket om Cuvée de Réserve. Och så har Pierre Peters en champagne som heter Perle du Mesnil vilket är en champagne med lägre tryck (mindre bubblor) än vanlig champagne. Tidigare kallades den här typen av champagne för Crémant men det ordet används nu för mousserande vin från andra delar av Frankrike (t.ex. Crémant de Bourgogne) och är bannlyst i Champagne.

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Efter vad jag läst på nätet och även hört från importören, görs Cuvée de Réserve magnum endast på en årgång. Nu och några få månader till är det 2008 som gäller. Den degorgeras också senare är Cuvée de Réserve på normalflaska.

    Trevlig kväll!

    Mvh Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Nu när du säger det kommer jag ihåg att jag också hört det. Kan man se årgången på flaskan på något sätt?

      2008:orn just nu på Systembolaget alltså... Borde med andra ord vara rena magnumfyndet för bara 649 kr!

      Radera
  2. Hej,
    De skriver tyvärr inte ut årgången på flaskan. Du behöver hålla kontakt med importören för att veta årgången. Den vanliga flaskan görs på flera årgångar. Jag har köpt flera kartonger av magnum, och har testat. Det verkar lovande :-)

    Mvh Jonas

    SvaraRadera